• Anonym (M)

Hur gör man när skolan olovligen tar mobil

Barnet går i åttan och har tillstånd att inte lämna in mobilen. Ändå tog lärare den och vägrar lämna tillbaka den till eleven, utan vh måste dit och hämta. Det har vi ingen möjlighet till, så barnet kommer alltså inte ens hem, för busskortet är på mobilen.

• Svar på tråden Hur gör man när skolan olovligen tar mobil
  • Anonym (Polisanmälan)
    Anonym (M) skrev 2025-08-21 14:37:42 följande:

Barnet går i åttan och har tillstånd att inte lämna in mobilen. Ändå tog lärare den och vägrar lämna tillbaka den till eleven, utan vh måste dit och hämta. Det har vi ingen möjlighet till, så barnet kommer alltså inte ens hem, för busskortet är på mobilen.

Säg att om inte barnet får tillbaka mobilen så anmäler ni skolan för stöld.

På vilka grunder har de tagit mobilen? Finns det papper eller mail på att barnet får ha sin mobil under skoltid?
  • Anonym (A)

På skoltid är en sak men att behålla mobilen längre låter helt orimligt. Hade ringt rektorn!
  • Anonym (A)

Mitt barn har fått ha mobilen då det är en trygghet för henne att bl a kunna gå ut och kontakta oss. Men hon får inte sitta och använda den på lektionerna. Tycker att det är okej att läraren agerar om hon skulle missköta det

• Anonym (Mimmi)

Vad är anledningen till att inte läraren lämnar tillbaka mobilen? Jag hade nog åkt dit med en gång och försökt reda ut vad som hänt.
  • Anonym (El)

Varför har eleven tillstånd att inte lämna in mobilen? Kan ju knappast vara för att busskortet är i mobilen då kan ju varenda elev lägga in det i mobilen och där med få tillstånd att inte behöva lämna in mobilen. Finns ju anledning till att elever måste lämna in sina mobiler och inte använda dem i skolan. 

Är det av någon speciell annan anledning som mobilen behövs så är det endast till för det och inget annat.

• Anonym (Polisanmälan)
    Anonym (El) skrev 2025-08-21 15:09:25 följande:

Varför har eleven tillstånd att inte lämna in mobilen? Kan ju knappast vara för att busskortet är i mobilen då kan ju varenda elev lägga in det i mobilen och där med få tillstånd att inte behöva lämna in mobilen. Finns ju anledning till att elever måste lämna in sina mobiler och inte använda dem i skolan. 

Är det av någon speciell annan anledning som mobilen behövs så är det endast till för det och inget annat.

Ja, och det finns anledningar till varför vissa barn får ta sin mobil trots att den egentligen ska låsas in dagtid. 

TS barn har tillstånd. Anledningen är irrelevant. Problemet ligger i att en lärare inte ger tillbaka den. Barnet kommer inte hem utan mobilen. 

Att ifrågasätta varför barnet har tillstånd för att ha mobilen hjälper inte TS alls.
  • Anonym (xxx)

Du skulle kanske kontakta skolan istället och lösa detta istället för att skriva ett inlägg här. Vad tror du att vi kan hjälpa dig med?
  • Anonym (E)
    Anonym (Polisanmälan) skrev 2025-08-21 15:15:12 följande:
    Ja, och det finns anledningar till varför vissa barn får ta sin mobil trots att den egentligen ska låsas in dagtid. 

TS barn har tillstånd. Anledningen är irrelevant. Problemet ligger i att en lärare inte ger tillbaka den. Barnet kommer inte hem utan mobilen. 

Att ifrågasätta varför barnet har tillstånd för att ha mobilen hjälper inte TS alls.
    För mig spelar iofs anledningen till varför den omhändertogs roll, om den ligger i fickan/väskan på ljudlös så vet ju inte ens läraren att den är där, tillstånd eller ej.

Min son (15år) får ha telefonen i skolan men om den missbrukas på något sätt så omhändertas den till vh hämtar, I min kompis sons skola ska de lämna telefonen i skåpet på ljudlös, decfår inte ha med den på utflykt (13 år) men hon vill att han alltid har den på sig, hon har sagt att hon tar fajten med skolan ifall de kommer på honom men faktumet att de kommer på honom kommer resultera i en "fajt" mellan dem
  • Anonym (QA)

TS, hur har ert barn kunnat kommunicerat till dig att denne inte har telefonen?

• Ikaros12

Det kan absolut vara så att lärarna har gjort fel eller missat något. men jag tänker ibland på vad vi lär våra barn när vi går igång på något sånt här och ska lösa en sån sak åt dem. En sak är jag ganska övertygad om. Barn är överlag väldigt dåliga på att använda skärmar. De behöver lära sig massor vad gäller att använda mobiltelefon, men även att bemöta och ha relation med andra. Personligen skulle jag inte se något allvarligt med detta om mitt barn inte t ex har diabete. Det här är ett ypperligt tillfälle för en tonåring att lära sig att de inte är centrum på jorden och att de faktiskt behöver lära sig att förstå lärare och hantera liknande situationer själva. Lärare kan absolut göra fel, men det är nog vanligare att barnet inte hanterat situationen rätt, än att den vuxna läraren missat något. 

Svar på tråden Hur gör man när skolan olovligen tar mobil