• Anonym (Nedstängd)

Mina känslor för min partner har stängts ned

Jag är tillsammans med en fin och bra tjej men det känns som att mitt undermedvetna har stängt ned mina kärlekskänslor för henne. Hon har gjort mig besviken så många gånger och efter senaste gången så känner jag bara att jag inte vill vara i det här längre. Hon har inte varit otrogen eller nåt sånt utan det störst problemet är den person hon blir under PMS. Hon säger så elaka saker som sätter sig som verkligen "fuckar med min hjärna". De där sakerna går jag sedan och ältar och de blir min sanning. När jag efter några dagar tar upp det med henne svarar hon alltid. " Det där sa jag ju bara för att jag var PMSig". Jag har tidigare haft överseende med dessa dagar men det är nu efter senaste gången som att mitt undermedvetna  säger Det räcker nu! Samtidigt som min logiska hjärna säger. Det var bara PMS kör vidare. Vad göra lita på mitt undermedvetna eller lyssna på minlogiska hjärna?

• Svar på tråden Mina känslor för min partner har stängts ned
  • Anonym (?)

Hur klara hon att jobba och umgås med vänner under dessa perioder?

• Anonym (M)

Allt man gör har konsekvenser, jag tycker du ska säga det till henne.

Tycker inte det är ett dugg konstigt att du känner så, kärlek behöver rätt omgivning för att finnas kvar. Den nöts ner av dåligt beteende.

• Sjuktvabranamn

Mitt ex var precis likadan. Det blev bråk varje gång för jag tycker att man absolut kan ha saker som gör att man kanske blir extra känslig eller så som exempelvis pms, men det är ingen ursäkt för att bete sig som ett svin. Om amn nu är medveten om att man blir så av pms så är det faktiskt ens eget ansvar att söka hjälp för det. Inte förutsätta att andra ska anpassa sig efter ens humör. 

• Anonym (Grabb)

Det blir ju lite svårt att säga att du har rätt, och hon har fel... mest då du inte direkt ger några exempel på vad din sambo säger till dig, som du upplever är elakt, när hon har pms...

Du kanske överreagerar.
    Hon kanske säger rent elaka saker.

Det enda vi vet just nu är att den här känslan hos dig tenderar att sammanfalla med när din sambo har pms.

Så vad göra? Tja, förslagsvis så pratar ni om "pms" när din sambo inte har pms. Du utifrån dina upplevelser. Hon utifrån sina. 

Ni kanske måste hitta andra sätt att förhålla er till varandra under "pms-dagarna"... hitta andra strukturer i er vardag (dessa dagar)...

Tror inte lösningen ligger i att du ska gå runt och älta, eller knyta näven i fickan. Eller att hon skall "komma undan" med att hon var lite "pms:ig"...

• Anonym (A)

Inte svar på din fråga men jag skriver det ändå. När pms:en är så svår att den kan förstöra en relation osv så kan det vara pmds! Då finns det medicin man kan prova (antidepressiv som hon tar mellan ägglossning och mens). 

Tycker att din tjej gör fel som inte tar ansvar och ber om förlåtelse efteråt. Hon måste förstå hur det påverkar dig.

• Anonym (Nedstängd)
    Anonym (A) skrev 2025-08-22 11:38:34 följande:

Inte svar på din fråga men jag skriver det ändå. När pms:en är så svår att den kan förstöra en relation osv så kan det vara pmds! Då finns det medicin man kan prova (antidepressiv som hon tar mellan ägglossning och mens). 

Tycker att din tjej gör fel som inte tar ansvar och ber om förlåtelse efteråt. Hon måste förstå hur det påverkar dig.

Hon ber om förlåtelse efteråt men det är ju inte sunt. Orden och beteendet finns ju kvar i mitt huvud. Jag har förklarat för henne flera gånger att det är sårande och snurrigt att höra ena dagen att man är värdelös osv för att några dagar senare höra att man är det bästa som hänt henne och att hon är så glad att ha mig i sitt liv. Jag vet att jag är en bra kille och om det inte vore för de bra dagar vi haft tillsammans så skulle jag inte stanna kvar. Men nu kanske det är så att min kropp och sinne verkligen säger till mig att det är dags att lämna. Typ som någon sorts försvarsmekanism.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nedstängd) skrev 2025-08-22 16:33:19 följande:
    Hon ber om förlåtelse efteråt men det är ju inte sunt. Orden och beteendet finns ju kvar i mitt huvud. Jag har förklarat för henne flera gånger att det är sårande och snurrigt att höra ena dagen att man är värdelös osv för att några dagar senare höra att man är det bästa som hänt henne och att hon är så glad att ha mig i sitt liv. Jag vet att jag är en bra kille och om det inte vore för de bra dagar vi haft tillsammans så skulle jag inte stanna kvar. Men nu kanske det är så att min kropp och sinne verkligen säger till mig att det är dags att lämna. Typ som någon sorts försvarsmekanism.
    Låter mer som hon ägnar sig åt psykisk misshandel än har pms.
  • Dexter dot com

PMS kan vara förklaringen till hennes dåliga och respektlösa beteende men det är ingen ursäkt för att vara elak. Jag hade gett henne en chans att söka hjälp och om ingen förändring sker hade jag lämnat henne.

• Anonym (Lilo)

Kan man inte bete sig får man antingen hålla sig i soffan och undvika den andra de dagarna (vilket jag har gjort ibland) eller söka hjälp och få medicin (en väninna behöver anti-aggressionsmediciner de dagarna).

Man kan må jättedåligt men man får ändå ta ansvar för sitt beteende.

• Anonym (Kvinna)

Alltså spontant skulle jag säga att oavsett om man har PMS eller inte, så är det inte okej att säga massa elaka saker. Jag har alltid varit väldigt noga med det att oavsett hur arg jag än är, så är det inte okej att säga elaka saker för det. 

Och om du mår så pass av det, så säger det ju en del om hur hårt det tag, så nä, jag tycker du ska säga ifrån. Att du inte tänker tolerera hennes kommentarer längre  
    Jag tycker du har varit allt för snäll faktiskt. Det finns inget som ursäktar elakheter enligt mig.

Svar på tråden Mina känslor för min partner har stängts ned