• Anonym (Hej)

Sluta amma 16månaders

Mitt tredje barn, hans framtänder är riktigt drabbade av karies trots ordentlig tandborstning. Tandläkaren kräver i princip att vi slutar amma direkt,
    Har ammat mina äldre barn till 20 och 22 månader utan problem, har aldrig haft en tillstymmelse av karies varken då eller nu. 

hur slutar man amma? 
    första var skrik och panik tre nätter. nr2 slutade helt lugnt när jag blev magsjuk och det fälldes inte en enda tår. känns som jag berövar min son på amning men
    vill inte heller att han ska lida pga att jag är egoistisk. Är dessutom gravid i v 18 så det börjar ändå lida mot sitt slut men hade inte velat sluta pga tvång heller. 

hur ska vi sluta?

• Svar på tråden Sluta amma 16månaders
  • Anonym (Andra lösningar)

Risken för karies ökar vid ett för frekvent matintag. Tänker därför att du inte alls behöver sluta amma utan kan behålla amningen men inte amma fritt, inte för frekvent och inte på natten. Ett utmärkt tillfälle är att amma i direkt anslutning till en måltid. Kanske du kan amma en stund direkt efter frukost och kvällsmaten? 

Övriga tips är att se över kostvanorna generellt (småätande, drycker utöver amning) och tandborstvanor (borsta med Fluoridtandkräm två gånger dagligen).

Oavsett så tänker jag att du ska göra det som känns bäst för dig. Vill du sluta amma ska du göra det men om du vill fortsätta så kan du göra det också och att det då bara behövs lite ändrade vanor kring amningen.

Tråkigt att tandläkaren var så hård. Det sista man behöver som förälder är att bli skuldbelagd. Ibland blir det tokigt men det går alltid att rätta till och alla (välfungerande) föräldrar gör sitt bästa. Jag är helt säker på att du är en av dom. Det kommer att bli bra ❤️

• Anonym (Andra lösningar)

En sak till. Självklart är det inte egoistiskt att fortsätta amma om du skulle vilja det. Att amma är minst lika uppskattat av barnet och är ett samspel mellan två personer, barnet och mamman.

xn--fdamedstd-07ah.se/tag/langtidsamning/

Svar på tråden Sluta amma 16månaders