Tow2Mater skrev 2025-08-22 23:18:05 följande:
Vilken hjälp anser du att du behöver men inte får? Ibland verkar den hjälpsökande begära för mycket.
Vad är
"för mycket" om alternativet är att personen får leva ett ovärdigt liv, kostar samhället miljoner i försörjning, vård, andra insatser och uteblivna skatteintäkter?
Vad jag framförallt behöver är att man underlättar istället för att försvåra. Dessa instanser och dess personal är sådana jäkla energitjuvar, så hälften vore nog. Till slut har man ingen energi kvar att lägga på det som var viktigt för sin hälsa eller för utbildning eller var det nu var man behövde för att komma tillbaka i arbete.
Istället för att lyfta människor som behöver hjälp upp, så krossar man dem under krav som knappt en full frisk människa har energi för.
Jag har själv upplevt så mycket av detta... men jag fick faktiskt ett ännu mer tydligt exempel häromdagen genom en vän...
Hon kan inte gå, har epilepsi och har blivit sittande i rullstol. Försäkringskassan vill utreda henne arbetsförmåga. En handläggare ringer upp henne och ställer en massa frågor och krav och hotar med indragen ersättning.
Denna handläggare hade kunnat bespara min vän mycket av energi genom att kontakta den handläggare hon redan haft kontakt med och först söka information där, sedan hade hon kunnat initiera kontakt med vården, men framförallt tydligt ange skriftligen vad hon behöver för underlag och till sist svara i telefon när man ringer eller på mail när man mailar. De sistnämnda är ju jätteviktiga förutsättningar för att myndigheter ska kunna kommunicera med varandra, när det behövs och de inte är hindrade av sekretess. Det lustiga är att när min väns syster ringer upp handläggaren, så ber denne att systern ska kommunicera skriftligt.
I mitt fall har jag en fysiskt (arbetsskada) och en neurologisk (medfödd) funktionsnedsättning. De är inte jättesvåra, men behöver hanteras och försvårar att självständigt klara min vardag och ev arbete.
När jag inte längre kunde försörja mig själv utan sökte socialtjänstens stöd så fick jag ett helvete. Jag fick sälja den lilla BR-lgh som jag fåt hjälp att anpassa och flyttar sedan 6 gånger på 5,5 år. Idag är jag mentalt helt slutkörd och har mycket sämre förutsättningar för att komma tillbaka i arbete jämfört med hur det var för 8-10 år sedan.