• Anonym (Osäker)

Velar jättemycket om ett till barn?

Hej! 

Finns det någon mer här som har ett eller flera barn och som velat fram och tillbaka om ett till? 

Jag har två och var klar i 10 år men nu har en längtan kommit, men jag velar något fruktansvärt. Har hållt på så här under 1 år nu. 
    Ena stunden vill jag inget hellre men i nästa känner jag att jag inte vill börja om igen. 
    Har svårt att reda ut om allt handlar om att barnen börjar bli stora och det sentimentala i det eller om jag genuint längtar efter en till? 

När jag är i perioden att jag absolut inte vill börja om så ser jag bara det negativa med att ha en bebis och ett litet barn. 
    Har svårt att reda ut om det är rädsla det handlar om?
    Var 10 år sen jag fick mitt senaste och jag har svårt att föreställa mig hur det egentligen skulle kännas och vara att ha en bebis och en liten igen. 

Någon som känner igen sig? 
    Någon som stängde dörren eller körde på och hur blev det? Eller hur kändes det att släppa det hela? 

Jag är rädd att ångra mig hur jag än gör. Mest är jag egentligen rädd för att ångra att jag inte skaffade ett till när det är försent. Är precis fyllda 38 år nu.

• Svar på tråden Velar jättemycket om ett till barn?
  • Anonym (Bästa jag har gjort)

Jag kände likadant som du. Min man ville väldigt gärna men jag var tveksam. På ett sätt längtade jag jättemycket efter en till men samtidigt var jag rädd att börja om 10 år senare. Det slutade med att vi fick en till och det var det bästa jag har gjort någonsin. Det första året var underbart och jag är fortfarande så lycklig varje dag för vår minsta. Det var fantastiskt med de första två också men nu när vi är äldre och har en mer stabil situation har jag tillåtit mig att verkligen njuta.

Det kanske inte skulle kännas så för någon annan men jag hoppas hur som att det blir bra för er hur ni än gör. Man brukar ju i de flesta fall inte ångra ett barn, men kanske att man inte skaffade ett när man fortfarande hade chansen. De växer upp så fort och nu för tiden har man så många år ändå efter att barnen flyttar ut.

• Anonym (Osäker)
    Anonym (Bästa jag har gjort) skrev 2025-08-23 19:20:37 följande:

Jag kände likadant som du. Min man ville väldigt gärna men jag var tveksam. På ett sätt längtade jag jättemycket efter en till men samtidigt var jag rädd att börja om 10 år senare. Det slutade med att vi fick en till och det var det bästa jag har gjort någonsin. Det första året var underbart och jag är fortfarande så lycklig varje dag för vår minsta. Det var fantastiskt med de första två också men nu när vi är äldre och har en mer stabil situation har jag tillåtit mig att verkligen njuta.

Det kanske inte skulle kännas så för någon annan men jag hoppas hur som att det blir bra för er hur ni än gör. Man brukar ju i de flesta fall inte ångra ett barn, men kanske att man inte skaffade ett när man fortfarande hade chansen. De växer upp så fort och nu för tiden har man så många år ändå efter att barnen flyttar ut.

Tack så jättemycket för att du ville dela med dig! 
    Så roligt att höra att det blev så bra för er. 
    Hur gammal var du och den/de äldre barnen?
    Tyckte du att det var svårt att orka med allt och balansera det bra med så stor åldersskillnad?
    Hur gamla är barnen nu? 😊 
Svar på tråden Velar jättemycket om ett till barn?