• Anonym (ts)

Utbilda sig till gymnasielärare?

Någon annan som går i dessa tankebanor? Vill gå i gymnasiet för evigt, men lite svårt när man är för gammal. ;) 

• Svar på tråden Utbilda sig till gymnasielärare?
  • Anonym (Q)

Jag tror att välja att bli gymnasielärare för att man älskar den miljön, åldersgruppen och dynamiken, är en utmärkt anledning. Den andra pusselbiten är förstås att du väljer ämnen som du kan brinna för tillräckligt för att bli en bra lärare i dem. 

• Anonym (G)
    Anonym (ts) skrev 2025-08-23 23:19:55 följande:
    Utbilda sig till gymnasielärare?

Någon annan som går i dessa tankebanor? Vill gå i gymnasiet för evigt, men lite svårt när man är för gammal. ;) 

Tycker att du ska vikariera på gymnasiet så att du får uppleva hur det är att vara lärare där! Många lärarstuderande hoppar av från utbildningen.
  • Anonym (ff)

Jag började plugga det för många år sen, men hoppade av utbildningen. Insåg snabbt att det var ett yrke jag inte skulle orka med särskilt länge.

• Anonym (omega)

Numera ett dåligt jobb med mycket stress, mycket pga alla valfrihetsreformer. 

Ointresserade/odugliga/curlade ungdomar som kräver specialbehandling och är kritiska till allting med undantag för sig själva, flummiga och omöjliga målsättningar, åldersfixering omkring lärarkåren som saknar samhörighet och hela tiden blir 'evaluerade' av dessa ointresserade elever, ingen uppbackning från ledning till att slänga ut odugliga/destruktiva elever pga därav minskade anslag, osv, osv

Låt bli.

• Anonym (ts)
    Anonym (G) skrev 2025-08-24 07:57:09 följande:
    Tycker att du ska vikariera på gymnasiet så att du får uppleva hur det är att vara lärare där! Många lärarstuderande hoppar av från utbildningen.
    Ja.

Tack för tips. 
  • Anonym (Lottie)

Jag har varit gymnasielärare i femton år och en del är bra, men svensk skola och skolpolitik är väldigt trasig tyvärr. Jag är tveksam till om jag kan rekommendera yrket.

Vilka ämnen tänker du dig? Den stora lärarbristen är till stor del en myt och vi har år med minskande elevkullar framför oss dessutom. Tänker du samhällsvetenskapliga ämnen kommer du behöva tur om du ska få in en fot. Matte-fysik, matte-kemi eller yrkeslärare ser bättre ut.

Vad gör du idag?

Svar på tråden Utbilda sig till gymnasielärare?