• Anonym (Pandi)

Att jobba på Lidl..

Hej! 

Jag känner att jag behöver råd och åsikter från er som är äldre än mig med mer livs- och jobberfarenhet. 

Jag är 23 år gammal och har precis börjat jobba på Lidl. Första dagen där fick jag sitta i kassan, det gick ganska bra men jag är inte van med deras kassasystem. Andra dagen fick jag börja morgonen med att vara i deras Off Bake tillsammans med en annan kille som skulle lära upp mig. Jag har aldrig gjort något liknande innan så jag är helt oerfaren. Men iallafall, det gick helt okej men tidspress då man endast har två timmar på sig. Tredje dagen så var jag också i deras Bake Off men med en annan tjej. Hon visade på ett helt annat sätt vilket gjorde mig lite förvirrad. Samma dag under lunch så skulle jag göra detta helt själv, och det gick sådär men det tog längre tid för mig än vad det ska/får göra. När jag väl var klar så sa chefen till mig att det tog för lång tid. Men vad förväntar man sig när jag aldrig jobbat med det innan? Jag försökte verkligen mitt bästa men det är svårt att hålla samma tempo som de som jobbat där i flera år. Fjärde dagen skulle jag vara i deras Bake Off själv på morgonen. Det gick sådär och trots att jag verkligen försökte vara snabb och smidig så lyckades jag inte vara klar tills öppning vilket gjorde att jag skämdes.. Jag försöker verkligen men det känns som de förväntar sig att jag ska vara lika snabb och erfaren som de andra. Det är svårt att hitta i deras frys och när jag frågar en kollega om hjälp så hittar han knappt själv i frysen. Sen sa han att jag kommer få olika svar beroende på vem han frågar, för alla gör olika. Hur lätt blir det för mig då att lära mig? Jag känner verkligen i luften där hur jobbig de tycker att jag är som inte är lika snabb vilket skapar ångest för mig. Jag har en klump i magen varje dag när jag ska dit.. 

Kassan är helt okej, men jag är inte helt van med deras kassasystem men överlag är det inga problem. Det enda problemet är att de inte säger till mig hur saker fungerar. Hur låser jag upp dörren till snuset? Hur gör jag när en kund vill ha kontanter från sitt pantkvitto? Hur gör jag när vågen på kassan strular? Vad är alla koder? Vad gör jag när en PLU-kod inte fungerar? Det är så mycket som de inte säger, och det gör att jag sitter som ett frågetecken i kassan, kön bara växer och växer och trots att jag tillkallar på personal så tar det ju lite tid innan de kommer. Liksom, första dagen där fick jag inte ens en riktig upplärning utan bara kastades in i arbetet. Stressen på Lidl är helt fruktansvärd och trots att jag inte ens jobbat där i en vecka så mår jag redan dåligt och vill bara där ifrån. Vissa kollegor säger inte ens hej och en del har inte ens presenterat sig än. Känns bara sjukt märkligt? Har aldrig varit på en arbetsplats tidigare som det varit såhär på mellan kollegorna. 

Är det någon av er som jobbat på Lidl? Vad tyckte ni om det? Blir det bättre med tiden eller är det verkligen så dåligt som alla säger? Jag läste Lidl?s recensioner på Indeed och det var det värsta jag läst.. Vad ska jag göra? Känner mig helt vilsen och jag vill inget hellre än att sluta där..

• Svar på tråden Att jobba på Lidl..
  • Anonym (Molly)

Ingen erfarenhet, men Lidl är ju en billig affär att handla i vilket gör att de drar ner på personalkostnader. Kan du söka jobb i en annan affärskedja?

Själv bojkottar jag Lidl av den anledningen. 

• Anonym (k)

Vet inget om Lidl förutom att det verkar vara bättre arbetsmiljö på den i stan, har en tidigare kollega som inte tål så mycket stress som verkar trivas väldigt bra där. Det som verkar tydligt är att chefen inte verkar speciellt bra med att följa upp. Att folk gör lite olika är inte konstigt men följ den som verkar passa dig bäst. Det bör finnas manualer eller folk att fråga mer regelbundet än att ständigt behöva kalla på personal från kassan. Vi hade alltid en bredvid och i kassan mittemot som kunde rycka in vid upplärning i annan butik som jag jobbade i. Det kommer bli lättare när du vet mer men arbetsmiljön låter inte optimal.

• Anonym (Klara)

Dålig chef. Berätta att du vill ha en tydligare instruktion eftersom dina kollegor gör olika. 

Lidl är ju tyvärr ökända för sin dåliga arbetsmiljö. Jag handlar aldrig där på grund av det. 

Är du med i facket? Om inte är det läge att gå med. 

Kämpa på så blir det ju bättre. Men att introduktionen är så här dålig kan ju tyvärr vara ett tecken på dålig arbetsmiljö generellt, så det är nog ingen dålig idé att fortsätta söka andra jobb. Men berätta inte på jobbet att du söker annat. 

Svar på tråden Att jobba på Lidl..