• Anonym (Skamkänslan)

Förnedring

Mår så dåligt över att vara fattig. Tex nu har jag varit tvungen fråga om hjälp med att få en tvättmaskin urkopplad av en tidigare dejt som är elektriker. 

Önskar jag hade pengar och slapp be folk om hjälp. Det är så fruktansvärt förnedrande. Just det det att han så klart tror att jag hittar en anledning att höra av mig. Blandar in annat. Det märks eftersom jag inte får svar. 

Fy fasen vad jag vill ha bättre ekonomi och bara kunna betala allt och slippa känna den här sortens skam. Slippa fråga runt och göra bort mig. 

behöver få skriva av mig. 

• Svar på tråden Förnedring
  • Anonym (Skamkänslan)

Tummen ner, varför? berätta gärna orsaken. I mitt mående just nu bubblar känslorna av olust och självanklagelse.

• Finlandssvensken
    Anonym (Skamkänslan) skrev 2025-08-24 14:39:23 följande:

Tummen ner, varför? berätta gärna orsaken. I mitt mående just nu bubblar känslorna av olust och självanklagelse.

Finns många som inte fattar hur otroligt jobbigt det är att inte ha pengar och definitivt också många som inte fattar att en tumme ner faktiskt har en mottagare som har känslor. Vem skulle liksom visa tummen ner i ansiktet på någon irl som beskriver sin jobbiga livssituation. Hoppas din situation blir bättre, vet hur det känns Hjärta
  • Anonym (Skamkänslan)

Måste säga att det är väldigt tråkigt att folk kan bemöda sig använda tummen ner utan att bemöda sig motivera varför. Glöm inte att medmänsklighet är en bra nyckel när någon utrycker ångest och nedstämdhet. 

Själv är jag separerad och har en hyra just nu som inte går ihop med min inkomst. Mina barn delar rum och själv försöker jag skaffa mer utrymme och få till det lite medel. Men är skör och känner mig ovan i en utsatt situation.

ledsamt

• Anonym (Skamkänslan)
    Finlandssvensken skrev 2025-08-24 14:53:25 följande:
    Finns många som inte fattar hur otroligt jobbigt det är att inte ha pengar och definitivt också många som inte fattar att en tumme ner faktiskt har en mottagare som har känslor. Vem skulle liksom visa tummen ner i ansiktet på någon irl som beskriver sin jobbiga livssituation. Hoppas din situation blir bättre, vet hur det känns Hjärta
    Stort tack, det värmer.
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Skamkänslan) skrev 2025-08-24 14:39:23 följande:

Jag tror att vissa missförstår innebörden av tumme ner och att den är ett sätt att visa medlidande, ungefär "jag blir ledsen när jag läser hur jobbigt du har det". Annars är det ju bara osympatiskt av dem att göra tumme ner på ditt inlägg.

Jag önskar dig lycka till och hoppas det löser sig för dig 🙏🏼
  • Anonym (Skamkänslan)
    Anonym (Juli) skrev 2025-08-24 15:24:45 följande:
    Jag tror att vissa missförstår innebörden av tumme ner och att den är ett sätt att visa medlidande, ungefär "jag blir ledsen när jag läser hur jobbigt du har det". Annars är det ju bara osympatiskt av dem att göra tumme ner på ditt inlägg.

Jag önskar dig lycka till och hoppas det löser sig för dig 🙏🏼

Tack ja jag tänker att det kan vara så också. Men extra känslig nu och ville veta. 

tack för stöd!

• Anonym (Mia)

Vad är det som gör att du har dålig ekonomi?  Är det något som du kan vända?

Ps, ta det inte som kritik. Vill hjälpa om jag kan.

• Anonym (Skamkänslan)
    Anonym (Mia) skrev 2025-08-24 17:42:48 följande:

Vad är det som gör att du har dålig ekonomi?  Är det något som du kan vända?

Ps, ta det inte som kritik. Vill hjälpa om jag kan.

Tack för omtanke! 

en lång historia kort. Jag tog ansvar för både ekonomi, barn, hem och arbete. Min förra man pluggade. Han var bra på att tjata sig till väldigt mycket tid för sitt. Vad kunde jag göra, ville ju inte att utbildningen han gick skulle misslyckas. Men jag kraschade så klart. En dag kom jag inte upp ur sängen. 

frustrationen över att det tar så lång tid att ta mig tillbaka från sjukskrivning gör mig tyvärr inte bättre. Jag känner stor stress över ekonomin och även stor skamkänsla. Vill inget mer än att få tillbaka en rörlig, frisk kropp. Att minnet funkar igen och att jag kan känna att jag är del i maskineriet.

Svar på tråden Förnedring