Anonym (Proaktiv) skrev 2025-08-24 15:26:29 följande:
Bra att du kollade innan det är för sent.
Jag kollade inte min sambos post förrän vi hade fått en bebis o köpt hus o då hade samma brevlåda såklart.
Såg att det kom in krav från försäkringskassan för underhåll för 3 andra barn, de visste jag om såklart men inte att han skötte betalningarna för dom, vilket jag själv fått erfara nu när jag äntligen är av med honom. Inte ett öre har han bidragit med för vår son, inte ens födelsedagspresent el julklappar, han bara drog vidare till nästa förhållande o låtsades om att han inte hade några barn så akta dig.
Jag tycker det är sunt att kolla partners ekonomi innan man tar nåt större steg tillsammans 
Det borde vara en självklarhet - att man baserar de största och viktigaste besluten av sitt liv utan att ha bilden klar för sig är obegripligt. Och som man ser ibland här inne människor som beklagar sig över att killen är sån är ÄNNU värre.
Missförstå mig rätt - det fråntar inte killen ett dugg vuxenansvar naturligtvis...men vem är det som står där med konsekvensen sedan om man INTE har tagit reda på såna saker först? Om jag korsar vägen när det är grönt för mig och rött för bilarna så är det utan tvekan förarens fel om jag blir påkörd, men vad har jag för nytta av att ligga där förlamad från hårfästet och ner Ja, alltså det var ju föraren som gjorde fel - jag hade rätt
Dock är jag helt emot att man ska snoka sig till informationen. Har man inte den kommunikationen att man pratar om såna saker så är man redan farligt ute och bör verkligen fundera över ifall man själv är konflikträdd och inte vågar ha viktiga samtal, eller om man själv är naiv, eller om det är partnern som brister på olika sätt. Oavsett bör man kunna kommunicera ärligt och tydligt om så viktiga saker som ekonomi och om det inte går av en eller annan anledning bör man vääääldigt noga tänka över ifall man är redo för en seriös relation.
För sin egen skull bör TS absolut agera på informationen hon har och välja ett uppriktigt sätt att ta upp detta med särbon.