• Anonym18740

Rosa blod efter sex

hade precis sex och det kom ut lite blod i toan samt lite på pappret då jag torkade. Mycket ljus färg. Låter normalt? Hade bim igår inte hunnit ta test än men känner mig gravid 

• Svar på tråden Rosa blod efter sex
  • Anonym (Ssk)

Jag är ledsen att behöva säga det, men det är extremt ovanligt att känna graviditetssymptom i ett så tidigt skede som du är i. Sen ska jag inte säga blankt nej till att du kan vara gravid, men att det kommer en liten mängd blod efter samlag brukar vara vanligt när mensen är på gång.

Du får vänta några dagar och se om mensen antingen kommer igång eller uteblir.

• Anonym (Inte gravid)

Om du är gravid så är det pga tidigare samlag och inte det samlag du hade nu. ta ett test för att se. Annars kan blodet likväl vara en spotting/mellanblödning som inte är helt ovanligt att få precis före mens. 

• Anonym18740
    Anonym (Inte gravid) skrev 2025-08-25 11:53:21 följande:

Om du är gravid så är det pga tidigare samlag och inte det samlag du hade nu. ta ett test för att se. Annars kan blodet likväl vara en spotting/mellanblödning som inte är helt ovanligt att få precis före mens. 

Det förstår jag ju. Vi hade sex kring min ägglossning förra månaden. Jag brukar ha mycket mensvärk vid mens och det har jag inte nu. Både dagen innan och första andra dagen. Men jag får väl ta test. Går det att ta med kvällsurin?
  • Anonym (Ja)
    Anonym18740 skrev 2025-08-25 12:01:15 följande:
    Det förstår jag ju. Vi hade sex kring min ägglossning förra månaden. Jag brukar ha mycket mensvärk vid mens och det har jag inte nu. Både dagen innan och första andra dagen. Men jag får väl ta test. Går det att ta med kvällsurin?
    Om du är på BIM eller efter kan du ta test när som helst under dagen! Jag hade nog försökt hålla mig någon timme först bara 🙂
  • Anonym (Inte gravid)
    Anonym18740 skrev 2025-08-25 12:01:15 följande:
    Då var det säkert jag som misstolkade din fråga, ledsen för det. Om du passerat BIM kan du likväl ta med kvällsurin men försök håll dig några timmar och undvik för mycket vätska innan. Håller tummarna för dig för det resultat på testet som du önskar 🥰
  • Maac

En uppmaning bara, inte för att skrämmas, bara för att sprida kunskapen, om man regelbundet får blödningar efter samlag så måste du uppsöka gynekolog och ta cellprov. Det kan vara tecken på långt gångna cellförändringar eller cancer på livmodertappen. Två nära vänner till mig fick just detta symptom. Men som sagt, det var regelbundet, efter varje samlag.

• Anonym18740

Testet var positivt. Kanske nidblödning eller skära slemhinnor?

• Anonym18740

Sköra skulle det stå. Inte skära.

• Anonym (Ssk)
    Anonym18740 skrev 2025-08-25 17:47:21 följande:

Testet var positivt. Kanske nidblödning eller skära slemhinnor?

I såna fall får jag önska lycka till! Men kontakta bm så fort som möjligt och berätta även om blödningen. Det behöver inte nödvändigtvis vara något farligt men det är ju bra att vara medveten om. Är du orolig för blödningen kan du kontakta 1177.
Svar på tråden Rosa blod efter sex