• JonRenoverar

Vad hade ni gjort annorlunda i badrumsrenoveringen?

Hallå!
    Vi är en familj som står inför att planera en renovering av vårt badrum och är nyfiken på att höra om era erfarenheter av badrumsrenoveringar. 

Om du tänker tillbaka ? vad blev riktigt bra, och vad hade ni gjort annorlunda om ni gjorde om det? Exvis hur ni valde företag, material, färg, budget och så vidare. 

Jag tänker att många av oss som står inför en renovering kan ha nytta av att höra andras lärdomar, både stora och små detaljer. :) 
    Stort tack! 
  • Svar på tråden Vad hade ni gjort annorlunda i badrumsrenoveringen?
  • Anonym (L)

Planeringen dick för snabbt, vi hann inte tänka igenom och titta på många alternativ. Skulle ha gjort det.

• Anonym (?)

Vad vi gjorde bra var att verkligen fundera på hur vi ville använda badrummet och vad vi annars kunde använda pengarna till

Duch/badkar
    Arbetsytor
    Tvättmaskin
    Storlek på handfat
    Hur många ska använda badrummet
    Ska man vara flera där samtidigt
    Torkmöjligheter
    Förvaring

Då vi samtigt renoverade köket blev ett beslut att då köket var viktigare än badrummet för oss var att vi såg till att inte lägga för mycket pengar på badrummet. Blev mycket standardlösningarr

• MammaTillDansband

Vi har valt att inte renovera något badrum. Det behövs helt enkelt inte. I vår familj tycker vi att flera hundra tusen kronor inte ska läggas på att få ett nytt badrum som är lika funktionellt som det nuvarande, men med modernare färgsättning. "Snyggare" är inte värt så mycket pengar. 

Nuvarande badrum har många fördelar. De kunde bygga badrum på 1970-talet!

Våtrumsmatta och våtrumstapet. Tätskikt och ytbeläggning i ett! Om man sätter kakel och klinkers göms tätskiktet under plattor, fix och fog. Skulle det bli en fuktskada upptäcks den inte förrän plattorna börjar lossna. Dessutom slipper man de svårstädade fogarna när man har våtrumsmatta/tapet.

Inga bövla inbyggda ljuskällor, som spotlights och skit. När en lamparmatur pajat eller man helt enkelt tröttnat på den är 2-3 skruvhål i taket betydligt mindre störande än 12 stora spotlight-hål.

Duschkabin minskar påfrestningen på golvens och väggarnas fuktskydd.

En värme- och fuktstyrd frånluftsfläkt hade de visserligen inte för 50 år sedan, men nu har vi det!

• Anonym (S)

Jag är väldigt nöjd med vårt badrum. Vi fick hjälp av snickare och VVS med att planera. Det blev inte riktigt som vi hade tänkt oss först, till exempel vägghängd toalett, men jag litar på att de har koll och har gett oss rätt rekommendationer. Jag är även väldigt nöjd med färger, kakel mm och att det är varma toner och inte vitt och grått som man ofta ser i nyare badrum, men det är ju en smaksak. Det ser lyxigt ut men ändå varmt och välkomnande. Badrummet är inte så stort men vi satsade på separat bad och dusch, vilket blev väldigt bra.

Bästs tipsen så här i efterhand är att hitta bra hantverkare och någon som håller ihop planeringen samt att ta tid till att hitta fin inredning och kakel.

• longwalkhome

Mitt enda tips är att lära känna er smak och stil. De flesta vet förmodligen inte om vilken smak/stil dom egentligen har så lättast blir att kopiera alla andra - dvs svart/mörkgrått klinker och stora vita kakelplattor. Och så vita minimalistiska skåp förstås. Vi svenskar är duktiga på att spela det säkert (ser det ut som hos alla andra så kan ju ingen gärna klaga.)

Det är inte nödvändigtvis fel men tror många borde våga lite mer. Inredning är kul och skall helst vara lite personligt.

• Links

Vi tog ett för ljust golv. Ville ha något annorlunda än grått golv, men nu önskar jag att vi tagit just grått. För på ett ljust golv syns varenda litet hårstrå och dammtuss, inte speciellt praktiskt om man inte tycker det är kul att dammsuga 2 gånger per dag. 

Svar på tråden Vad hade ni gjort annorlunda i badrumsrenoveringen?