• Anonym (Stressad)

Man som reser mycket och krockar med mitt arbete

Jag lever med en man som inte har ett vanligt arbete, så att säga. Han har en egen verksamhet som inte drar in några pengar och som mest kan kallas för hobbyverksamhet. Den här hobbyverksamheten gör att han "behöver" åka iväg ibland. Det handlar om en vecka till tio dagar per månad. Då får jag ta ensamt ansvar för barn och hem och allt som rör detta. Barnen är numera hyfsat stora, går i skola och inget barn behöver längre vabbas som tidigare. Jag arbetar helt enkelt hemma om det behövs. De gånger jag absolut inte kan vara hemma, har jag sagt nej till pappans resor.

Nu har pappan dock börjat tycka att jag säger nej allt för ofta. Jag är av åsikten att mitt arbete, som jag tjänar pengar på, är viktigare än hans hobby. Han blir sur, för han bedriver också verksamhet faktiskt. Nu är jag inne i en extremt stressig period på jobbet, med rapporteringar, stora konferenser och annat som jag ansvarar för och som jag driver och leder. Men det bekommer inte pappan, som kör på och som drev igenom att få åka på en "tjänsteresa" här snart. Nu visar det sig att fritids stänger tidigt (vilket aviserades i måndags när info inför veckan kom), barnet som inte kan ta sig till aktivitet själv har aktivitet och jag har fått ett viktigt möte inbokat samma dag. Jag får liksom inte ihop det! Det här bekommer inte alls pappan som är helt inställd på att åka och tycker att jag får lösa det helt enkelt. Jag kan väl kolla med mina föräldrar! Mina föräldrar är redan involverade för att han ska kunna åka iväg och tycker att han bör stanna hemma när det blir så här. Det tycker jag också egentligen, men jag orkar inte dividera med mina föräldrar kring detta heller. 

Men nu har jag nått en gräns för vad jag klarar. Jag försöker ge honom utrymme att åka på det här resorna, för jag vet att de är viktiga för honom, men nu börjar det bli på bekostnad av annat. Barnet som ska på aktivitet kommer inte kunna gå på den, eller så missar jag mitt möte som jag behöver vara med på. 

Hur får jag honom att förstå? Eller är jag orimlig? Han hänvisar ofta till vänner och gamla kollegor som minsann haft jättemycket tjänsteresor. Gemensamt för dem är att deras respektive gått ner i tid och kompenserats ekonomiskt. Jag arbetar full tid, i ett krävande jobb och bär min halva av våra gemensamma utgifter. 

Hur ska man tänka?

• Svar på tråden Man som reser mycket och krockar med mitt arbete
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Stressad) skrev 2025-08-26 16:00:25 följande:

Jag lever med en man som inte har ett vanligt arbete, så att säga. Han har en egen verksamhet som inte drar in några pengar och som mest kan kallas för hobbyverksamhet. Den här hobbyverksamheten gör att han "behöver" åka iväg ibland. Det handlar om en vecka till tio dagar per månad. Då får jag ta ensamt ansvar för barn och hem och allt som rör detta. Barnen är numera hyfsat stora, går i skola och inget barn behöver längre vabbas som tidigare. Jag arbetar helt enkelt hemma om det behövs. De gånger jag absolut inte kan vara hemma, har jag sagt nej till pappans resor.

Nu har pappan dock börjat tycka att jag säger nej allt för ofta. Jag är av åsikten att mitt arbete, som jag tjänar pengar på, är viktigare än hans hobby. Han blir sur, för han bedriver också verksamhet faktiskt. Nu är jag inne i en extremt stressig period på jobbet, med rapporteringar, stora konferenser och annat som jag ansvarar för och som jag driver och leder. Men det bekommer inte pappan, som kör på och som drev igenom att få åka på en "tjänsteresa" här snart. Nu visar det sig att fritids stänger tidigt (vilket aviserades i måndags när info inför veckan kom), barnet som inte kan ta sig till aktivitet själv har aktivitet och jag har fått ett viktigt möte inbokat samma dag. Jag får liksom inte ihop det! Det här bekommer inte alls pappan som är helt inställd på att åka och tycker att jag får lösa det helt enkelt. Jag kan väl kolla med mina föräldrar! Mina föräldrar är redan involverade för att han ska kunna åka iväg och tycker att han bör stanna hemma när det blir så här. Det tycker jag också egentligen, men jag orkar inte dividera med mina föräldrar kring detta heller. 

Men nu har jag nått en gräns för vad jag klarar. Jag försöker ge honom utrymme att åka på det här resorna, för jag vet att de är viktiga för honom, men nu börjar det bli på bekostnad av annat. Barnet som ska på aktivitet kommer inte kunna gå på den, eller så missar jag mitt möte som jag behöver vara med på. 

Hur får jag honom att förstå? Eller är jag orimlig? Han hänvisar ofta till vänner och gamla kollegor som minsann haft jättemycket tjänsteresor. Gemensamt för dem är att deras respektive gått ner i tid och kompenserats ekonomiskt. Jag arbetar full tid, i ett krävande jobb och bär min halva av våra gemensamma utgifter. 

Hur ska man tänka?

Hur försörjer han sig om han inte drar in några pengar?
  • Anonym (Stressad)
    Anonym (xxx) skrev 2025-08-26 16:31:54 följande:
    Hur försörjer han sig om han inte drar in några pengar?
    Kapitalinkomst och mindre uppdrag. 
  • Olsdotter
    Anonym (Stressad) skrev 2025-08-26 16:00:25 följande:

Hur ska man tänka?

Kan ni inte köra varannan vecka ansvar? Dvs att varannan vecka är barnen ditt ansvar, varannan är de hans.

Han får väl då själv ordna hjälp på hans veckor om han vill iväg då, och du kan planera din tid på ett vettigt sätt.
  • Anonym (Stressad)
    Olsdotter skrev 2025-08-26 16:42:03 följande:
    Kan ni inte köra varannan vecka ansvar? Dvs att varannan vecka är barnen ditt ansvar, varannan är de hans.

Han får väl då själv ordna hjälp på hans veckor om han vill iväg då, och du kan planera din tid på ett vettigt sätt.
    Nej tack, då separerar jag hellre. Den typen av upplägg låter fruktansvärt och än mer stressande. 
  • Tecum

Jag tycker du har rätt, men vet inte hur du ska få honom att förstå när han inte vill förstå? 

Det enda jag kan tänka mig är ännu bättre planering och framförhållning av bägges era resor. Men jag vet inte om det är praktiskt möjligt?

• bouncer

Kan du inte skicka iväg barnet till aktiviteten i en taxi? Be föräldrar till kompis från aktiviteten skjutsa?

• NinniQX

Så länge han inte får in någon slags inkomst av hans verksamhet så tycker jag att han bara ska vara tyst och ta mer ansvar när du har dessa perioder på jobbet. Lite roligt att han har mage att säga att du ska lösa barnvakt. Är det inte hans barn också?

• Olsdotter
    Anonym (Stressad) skrev 2025-08-26 16:43:04 följande:
    Nej tack, då separerar jag hellre. Den typen av upplägg låter fruktansvärt och än mer stressande. 
    Ok

Vad vill du ha av honom?

Människor responderar nästan alltid bättre på direkta önskemål än på klagomål. Säger inte att du klagar, men det kan vara bra att presentera ett tydligt upplägg du blir glad och nöjd med än att hålla önskemålet svepande eller som en negation (tex "jag vill inte att du åker därför att...")
  • Anonym (sköldmö)

Det där hade jag aldrig accepterat. Några dagar i månaden, absolut. Men inte 7-10 dagar! Inte för en hobby, inte varje månad!

Hur sjutton tänkte han när han bildade familj? Att du skulle täcka upp för allt?

Hur kan han jämföra med sina vänner när du jobbar heltid? Varför är hans hobby viktigare än ert gemensamma liv?

Självklart ska man ge varandra utrymme, men inte så där mycket. Inte om det inte går ihop. Hur mycket tid får du till dina hobbies?

Eller tar han väldigt mycket ansvar de tre veckor i månaden han är hemma? Typ mer än hälften?

Annars tänker du INTE fel. Frågan är hur du ska gå vidare. Kanske det krävs att någon utomstående förklarar för din man hur tokigt han resonerar? Parterapi?

Han kan fortsätta med sin hobby, men i begränsad omfattning, tills barnen är helt självgående.

Men jag är också lite undrande över hur du har funnit dig i detta så länge. Funnit dig i att axla så mycket ansvar, för att han ska kunna göra det han vill. Har han alltid varit sådan?

• Anonym (sköldmö)

Är han borta 7-10 dagar i sträck, eller handlar det om flera kortare resor?

Det senare borde vara lättare att hantera, men oavsett blir det ju som att han alltid är borta två långhelger i månaden. Och lämnar allt till dig under tiden.

Nix. En långhelg i månaden eller motsvarande, ok. Men inte mer än så, inte för en hobby. Inte förrän era barn är helt självgående.

Svar på tråden Man som reser mycket och krockar med mitt arbete