• Anonym (Anonym)

Samlar vätska av rörelse och aktivitet

Jag har märkt att ju mer jag rör på mig och ju mer aktiv jag är under en dag desto mer vätska samlar jag, framförallt i benen. Jag brukar gå en del, tränar och lever ett ganska aktivt liv trots kontorsjobb, men jag har mycket besvär med att jag samlar vätska. Om jag tar det lugnt en kväll blir det bättre och de få dagar jag rör mig lite ser och känns benen mycket bättre. Helt tvärtemot de råd man får om man har problem med att man samlar vätska. Jag äter bra mat med mycket grönsaker, fibrer, protein med mera. Unnar mig det jag tycker om men brukar tänka 90-10 så det borde inte vara något problem. Ingen alkohol. Jag dricker vatten regelbundet och jag äter inte för mycket salt. Vad ska jag göra? Jag vill inte sluta röra på mig. Tycker om att träna och gå i skogen tex. Efter en aktiv dag brukar jag kissa ut allt under natten/ morgonen och sedan börjar det om. Någon med tips? Tänker inte gå på några extrema dieter och utesluta vissa livsmedel. 

• Svar på tråden Samlar vätska av rörelse och aktivitet
  • Lynx123
    Anonym (Anonym) skrev 2025-08-26 20:29:00 följande:
    Samlar vätska av rörelse och aktivitet

Jag har märkt att ju mer jag rör på mig och ju mer aktiv jag är under en dag desto mer vätska samlar jag, framförallt i benen. Jag brukar gå en del, tränar och lever ett ganska aktivt liv trots kontorsjobb, men jag har mycket besvär med att jag samlar vätska. Om jag tar det lugnt en kväll blir det bättre och de få dagar jag rör mig lite ser och känns benen mycket bättre. Helt tvärtemot de råd man får om man har problem med att man samlar vätska. Jag äter bra mat med mycket grönsaker, fibrer, protein med mera. Unnar mig det jag tycker om men brukar tänka 90-10 så det borde inte vara något problem. Ingen alkohol. Jag dricker vatten regelbundet och jag äter inte för mycket salt. Vad ska jag göra? Jag vill inte sluta röra på mig. Tycker om att träna och gå i skogen tex. Efter en aktiv dag brukar jag kissa ut allt under natten/ morgonen och sedan börjar det om. Någon med tips? Tänker inte gå på några extrema dieter och utesluta vissa livsmedel. 

Har du kollat upp hjärta/blodcirkulation? Om kroppen inte klarar att transportera bort lymfvätska kan det bero på dålig cirkulation.
  • Anonym (Anonym)
    Lynx123 skrev 2025-08-26 20:45:00 följande:
    Har du kollat upp hjärta/blodcirkulation? Om kroppen inte klarar att transportera bort lymfvätska kan det bero på dålig cirkulation.
    Vad menar du mer specifikt att jag ska kolla? Jag har inte högt blodtryck eller så. Inga problem med hälsan, tvärtom är allt tiptop förutom detta.
  • Anonym (Anonym)

Dessutom, borde det inte bli bättre av rörelse om det är cirkulationen som är problemet?

• Lynx123
    Anonym (Anonym) skrev 2025-08-26 21:27:18 följande:

Dessutom, borde det inte bli bättre av rörelse om det är cirkulationen som är problemet?

Jag är inte läkare men när en nära vän hade liknande symptom visade det sig vara hjärtat. När det inte pumpar tillräckligt starkt orkar kroppen inte forsla bort vätskan som alltid bildas när man tränar och rör på sig, med vätskeansamling som resultat.

Säger absolit inte att det är det just du har, men så var det för honom. Idag mår han jättebra med rätt behandling.
  • Anonym (50+)

Diskutera med läkare och kolla upp hjärtat. Men en viss förslappning i venklaffarna är normalt med ålder, och funkar inte dessa backventiler får man inte tillbaka allt blod upp i kroppen.

Mina underben är lite större i slutet av dagen än på morgonen, särskilt det vänstra. Tajta stövlar kan vara så att jag inte kan dra igen dragkedjan helt när jag går från jobbet, fast jag är normalviktig och rör på mig. Och skostorleken har ökat något, fick skänka bort några skor i sommar för jag kommer aldrig mer att kunna ha dem.

Och sen får du nog rådet vi alla får- börja med stödstrumpor...

Jag ligger alltid ner på kvällen och har benen högt, tycker jag mår bra av det.
    Har också en handduk under madrassen vid fotänden för att bara få ett liiitet tillbakalut på 3 cm eller så.

Svar på tråden Samlar vätska av rörelse och aktivitet