• Anonym (Förtvivlat)

Vuxna bonusbarn som kommer på spontanbesök titt som tätt

Vi har hängt ihop i 19 år varav 18 år som sambos. Med barn ihop i högstadieåldern och sambon med två vuxna barn i 30 årsåldern. Båda har våra har funktionsnedsättning och jag genomgick cancerbehandling inkl operation för ett par år sen. Jag blir ofta lätt hjärntrött efter det och kroppen ?strejkar? även på andra sätt. Både jag och tonåringarna behöver återhämta oss om vardagarna. Sambon pendlar och är borta 10 timmar/dag.Jag jobbar på hemorten men det medför att 9 av 10 gånger är jag som får stötta våra två ii stort och smått. Så därför blir det en energitjuv när bonusarna dyker upp oannonserat titt som tätt! Sambon tycker bara det är kul men vi andra tre bara suckar och orkar inte umgås. Hur ska vi styra upp detta? Bonusarna tycks inte förstå att vi behöver vår återhämtning. Och hur svårt kan det vara och höra av sig innan besöket?

• Svar på tråden Vuxna bonusbarn som kommer på spontanbesök titt som tätt
  • Anonym (pappa)

Enkelt. Umgås inte. 

• Anonym (Förtvivlat)

Lättare sagt än gjort när fyra  bullriga  vuxna och två barn ?ramlar in? och förväntar sig ?full service?. Vi bor ganska litet och lyhört så det är inte alltid helt enkelt att gå undan för att vila.

• Anonym (Förtvivlat)

Sen kan jag också lägga till att min sida av familjen hör av sig 99 ggr av 100 innan de dyker upp.

• Tow2Mater
    Anonym (Förtvivlat) skrev 2025-08-27 20:29:45 följande:

Lättare sagt än gjort när fyra  bullriga  vuxna och två barn ?ramlar in? och förväntar sig ?full service?. Vi bor ganska litet och lyhört så det är inte alltid helt enkelt att gå undan för att vila.

Roligt att din sambo står for all service trots pendlandet. Du kan väl stänga in dig i sovrummet och vila med horlurar?
  • Anonym (pappa)

De får väl förvänta sig vad de vill, du är väl inget hembiträde? Sluta passa upp, så kanske de rent av slutar komma spontant. 

Bara, sätt upp vilkoren och föörutsättningarna, sen håll dig till dem.

Stäng sovrumsdörren, sätt på hörlurar.
  • Anonym (Förtvivlat)

Sambon står absolut  inte för all service! Han lagar oftast mat. Jag fixar inköp av mat och kläder till hela familjen. Fixar städ, tvätt, disk och övrigt plock  och har i princip tagit alla vård- och tandläkarbesök med våra två genom åren. Även föräldramöten och utvecklingssamtal har fallit på min lott till 90%. 

• Anonym (.)

Steg nummer 1 är att sluta ge full service. De är vuxna nog att ta hand om det själv. 

Och tycker inte det är konstigt om de inte förstår det om ni inte haft något samtal om det. Och om ingen säger att de ska höra av sig innan så kan jag också förstå att de kanske inte tänker på det. Olika familjer har ju olika sätt att umgås. Ni får försöka hitta något som funkar för båda mötas någonstans i mitten kanske?
    Men i mycket tror jag ändå ni ska försöka uppskatta att de kommer, för vips så är de inte längre intresserade av att komma. 

Men, du verkar lägga på dig pressen att umgås när de är där. Du kan väl säga att du är trött och behöver vila, och så kan du lägga dig i ert sovrum och läsa eller kolla på tv eller något. 
    För det är nog inte det roligaste heller för din sambo att höra att du och dina barn är okej, men hans är inte, bara för att de flyttat hemifrån. 

• Anonym (Förtvivlat)
    Tow2Mater skrev 2025-08-27 20:34:55 följande:
    Roligt att din sambo står for all service trots pendlandet. Du kan väl stänga in dig i sovrummet och vila med horlurar?
    Litet och lyhört tyvärr så det är inte helt enkelt.
  • Anonym (Förtvivlat)
    Anonym (.) skrev 2025-08-27 20:49:46 följande:

Steg nummer 1 är att sluta ge full service. De är vuxna nog att ta hand om det själv. 

Och tycker inte det är konstigt om de inte förstår det om ni inte haft något samtal om det. Och om ingen säger att de ska höra av sig innan så kan jag också förstå att de kanske inte tänker på det. Olika familjer har ju olika sätt att umgås. Ni får försöka hitta något som funkar för båda mötas någonstans i mitten kanske?
    Men i mycket tror jag ändå ni ska försöka uppskatta att de kommer, för vips så är de inte längre intresserade av att komma. 

Men, du verkar lägga på dig pressen att umgås när de är där. Du kan väl säga att du är trött och behöver vila, och så kan du lägga dig i ert sovrum och läsa eller kolla på tv eller något. 
    För det är nog inte det roligaste heller för din sambo att höra att du och dina barn är okej, men hans är inte, bara för att de flyttat hemifrån. 

Visst får de komma hit det är inte det jag säger. Och jag har försökt tala om att det skulle underlätta enormt mycket om de ringde eller skicka ett sms innan. Den ena med familj bor ca 3 mil bort så det är ju
    lite tråkigt om småsyskonen ( våra tonåringar med funktionsnedsättning) inte orkar umgås med sitt syskon och respektive samt syskonbarn när de dyker upp🥺. De har ju ändå åkt en bit menar jag..
  • Anonym (pappa)
    Anonym (Förtvivlat) skrev 2025-08-27 20:49:38 följande:

Sambon står absolut  inte för all service! Han lagar oftast mat. Jag fixar inköp av mat och kläder till hela familjen. Fixar städ, tvätt, disk och övrigt plock  och har i princip tagit alla vård- och tandläkarbesök med våra två genom åren. Även föräldramöten och utvecklingssamtal har fallit på min lott till 90%. 

Vad har allt det att göra med när ungarna kommer på spontanbesök. Det är inte din historia du behöver göra något åt, utan den "akuta" situationen, när de kommer.

Släpp det där, det kan du ändå inte göra något åt. Här och nu, måste vara ditt fokus.
Svar på tråden Vuxna bonusbarn som kommer på spontanbesök titt som tätt