• Anonym (Johanna)

Ont i högra sidan tidigt gravid

Jag vill diskutera en oro gällande en nyligen bekräftad graviditet. Ett graviditetstest visade positivt resultat för tre dagar sedan, indikerande en graviditet på 2-3 veckor. Efter inskrivning hos barnmorskan har jag remitterats till ett tidigt ultraljud på grund av återkommande mensvärksliknande smärta lokaliserad till höger sida av buken. Jag är bekymrad över risken för extrauterin graviditet, särskilt med tanke på information jag har inhämtat om detta tillstånd. Jag upplever även vanliga graviditetssymtom såsom trötthet och ömma bröst, och graviditetstesterna visar tydliga positiva resultat. Min fråga är om det vid ett så tidigt stadium av graviditeten är möjligt att fastställa om embryot är korrekt placerat i livmodern via ultraljud. Det är viktigt att notera att jag inte upplever blödning eller feber, endast smärta som mestadels är ensidig och ibland kan skifta sida. Jag skulle uppskatta om någon med liknande erfarenheter kunde dela dessa.
  • Svar på tråden Ont i högra sidan tidigt gravid
  • Anonym (Lo)

Jag hade ensidig smärta och sökte till slut v5+
    De kunde inte se något än då men de kunde se vätska på äggstocken där ägget släppt som troligen orsakade smärtan. Det gick bort av sig självt och resten av graviditeten var komplikationsfri 🤗

• Anonym (Moi)

Hej!
    jag har haft utomkveds, jag upptäckte graviditet vecka 5-6 när jag började efterlysa mensen. graviditeten var inte planerad och jag var hos barnmorska för att prata igenom alternativ och på ultraljud så såg de inget i livmodern och tog hcg prov för att se gravidhormoner och inbokat hcg 1 vecka senare för att se om de ökat eller minskat (om graviditet fortlöpt eller tidigt missfall) 2 dagar senare fick jag mensvärk på höger sida och fick rosa flytningar, besökte då gynakuten (enl. instruktioner från barnmorskan) nytt ultraljud där de inte såg något i livmoder, nytt hcg prov som ökat i värde. Fick då ny tid 2 dagar efter igen, nytt ultraljud nytt hcg-prov, inget på ultraljud och hcg ökade. nytt besök 2 dagar efter igen, inget på ultraljud och hcg ökade. Skrevs in. De gjorde 2 ultraljud till, på sista lyckades de se något, otydligt men något. Opererades med titthål, de konstaterade utomkveds och ett 7 veckors foster i äggledaren som opererades bort.

förlåt för roman! jag hade inte smärta först innan operation, mer som molande mensvärk. fick dock aldrig några som helst gravidsymptom så som illamående, ömma bröst eller trötthet. om det bara var tur eller hänger ihop med utomkveds vet jag dock inte! Men är du orolig så besök barnmorska så snart som möjligt så de kan utreda, det kan ju gå illa om man har otur. Det förstod jag först efter operation och då tappade jag fotfästet några dagar. håller tummarna för att du har en normal graviditet ❤️

Svar på tråden Ont i högra sidan tidigt gravid