Lämnad ensam gravid av otrygg undvikande partner
Jag är i en väldigt svår situation och vet inte längre hur jag ska hantera den, därför vänder jag mig hit för råd.
För snart ett år sedan blev vi tillsammans. För bara några veckor sedan friade min fd kille till mig. Strax därefter fick vi veta att jag är gravid, något vi båda var glada över och hade planerat. Jag har sett fram emot att bli mamma och är 33 år. Han lovade att alltid kämpa för oss och att aldrig lämna mig ? oavsett vad som händer och vilka motgångar vi skulle möta. När han sa så och samtidigt friade tog jag det som ett seriöst åtagande, som en trygghet i att han inte bara skulle lämna mig igen när saker och situationer blev jobbiga. När vi träffades för ett år sedan blev jag fort gravid, men då lämnade han mig och stack efter ett bråk, vilket är hans mönster. Jag fick genomgå ett tyst missfall helt ensam, vilket var en fruktansvärd upplevelse. Han kom tillbaka till mitt liv några månader senare.
Samtidigt ska jag vara ärlig om att vår relation har varit kämpig, med många missförstånd och kommunikationssvårigheter. Våra bråk har ofta eskalerat snabbt och blivit mer intensiva än de borde. Vi hade därför bokat tid hos en parterapeut för att försöka få hjälp och verktyg ? men vi hann aldrig gå dit innan detta hände.
Efter ett bråk där jag var väldigt arg och upprörd hotade han att ringa polisen om jag inte lämnade lägenheten som han står
på men som var våran gemensamma lägenhet, samtidigt som han stod på balkongen så att grannarna hörde. Kort därefter dök polisen upp på innergården. Det blev ett totalt trauma för mig ? både av själva händelsen och av hans svek. Han valde sedan att kasta ut mig, säga att allt var över och försvinna helt. Mina känslor är redan som en berg- och dalbana som gravid.
Nu har vi inte haft någon kontakt på över tre veckor. Utöver det har han bara svarat i ett meddelande att han inte tycker att det är en bra idé att behålla barnet, med hänvisning till situationen som är nu. Han skrev att om barnet sedan föds kommer han ta ansvar. Jag står ensam, gravid, med mina saker som han lämnade tillbaka i trapphuset, och han vill varken prata med mig eller ta ansvar för situationen nu. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till honom. Jag vet heller inte om jag någonsin skulle ha hjärta att göra mig av med barnet, eftersom detta var något vi planerat och längtat efter.
Jag känner mig ensam och förkrossad. Jag vet inte om han någonsin kommer höra av sig till mig igen eller om det är helt över, eftersom han inte har försökt kontakta eller prata med mig. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till honom, och jag är osäker på om jag någonsin kommer kunna förlåta honom. Jag undrar också hur jag ska tänka kring barnet och vår framtid när jag står helt ensam i den här situationen.
Alla råd och erfarenheter som kan hjälpa mig att navigera detta tas tacksamt emot.