• Anonym (Klantarsleno1)

Varför är jag såhär klantig?

Jag försöker alltid göra saker på ett kontrollerat sätt, ändå klantar jag mig väldigt ofta, T.ex

När jag ska öppna en matförpackning, så råkar jag hälla ut allt på golvet, och får då bemöda mig med att städa upp det, vilket skapar ilska och frustration.

Är ofta nervös och stressad, och därför gör jag ofta saker på fel sätt. t.ex. tar tröjan bakochfram, glömmer att byta smutsiga kläder innan jag går ut, glömmer att jag har tvättid i tvättstugan, glömmer att ta mobilen med mig ut m.m.

Ofta gör jag häftiga okontrollerade rörelser, och råkar då stöta till något, ha sönder något eller dra ner något i golvet.

Glömmer att jag har mat på spisen när jag sysslar med annat och rätt vad det är kokar det över eller bränns vid. Några gånger när jag stekt något och bränt vid det har det blivit rökos och brandlarmet har gått igång så att grannarna trott att det brinner här.

Det är som att jag försöker göra allt rätt och kontrollerat, men mitt huvud är så fullt av "oroliga" och nervösa tankar kring olika saker att jag blir disträ och ibland glömmer var jag gjorde alldeles nyss.

Glömmer pckså att höra av mig till folk när jag lovat, och då blir de irriterade åå mig.

• Svar på tråden Varför är jag såhär klantig?
  • Anonym (My)

Ja du låter väldigt disträ och ängslig. Har du provat mindfulness? 

• Anonym (nej)
    Anonym (Klantarsleno1) skrev 2025-08-29 16:28:26 följande:

Jag försöker alltid göra saker på ett kontrollerat sätt, ändå klantar jag mig väldigt ofta, T.ex

När jag ska öppna en matförpackning, så råkar jag hälla ut allt på golvet, och får då bemöda mig med att städa upp det, vilket skapar ilska och frustration.

Är ofta nervös och stressad, och därför gör jag ofta saker på fel sätt. t.ex. tar tröjan bakochfram, glömmer att byta smutsiga kläder innan jag går ut, glömmer att jag har tvättid i tvättstugan, glömmer att ta mobilen med mig ut m.m.

Ofta gör jag häftiga okontrollerade rörelser, och råkar då stöta till något, ha sönder något eller dra ner något i golvet.

Glömmer att jag har mat på spisen när jag sysslar med annat och rätt vad det är kokar det över eller bränns vid. Några gånger när jag stekt något och bränt vid det har det blivit rökos och brandlarmet har gått igång så att grannarna trott att det brinner här.

Det är som att jag försöker göra allt rätt och kontrollerat, men mitt huvud är så fullt av "oroliga" och nervösa tankar kring olika saker att jag blir disträ och ibland glömmer var jag gjorde alldeles nyss.

Glömmer pckså att höra av mig till folk när jag lovat, och då blir de irriterade åå mig.

Vad får dig att tro att de flesta inte är så här? Allt du skriver har hänt mig. 
  • Grässtrå77

Om det här händer hela tiden och påverkar din vardag negativt så kan du ju läsa på lite om adhd/add. Dina symptom drar åt det hållet, att det är popcorn i hjärnan. Adhd medicin ökar möjligheten att koncentrera sig på färre saker åt gången.

• Anonym (Klantarsleno1)
    Anonym (nej) skrev 2025-08-30 01:58:03 följande:
    Vad får dig att tro att de flesta inte är så här? Allt du skriver har hänt mig. 
    Folk har sagt till mig att jag är ovanligt klantig, särskilt min mor och min syster, och att jag behöver söka hjälp för nervösa besvär. Generellt har jag fått intrycket av att detta är ovanligt.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (X)

Det normala är att man hittar strategier om såna där saker händer onormalt ofta. Påminnelser, alltid kolla kläderna innan man lämnar hemmet, öppna förpackningar medvetet närvarande osv. Man får aktivt nöta in såna rutiner. Många kan alltså vara förvirrade och stresskänsliga i grunden men hittar sätt att få det att fungera med den personligheten. 
  • MammaMalmö

Jag tror du har för höga krav på dig själv. Fundera istället varför du känner dig så

• Meddelande borttaget
  • Anonym (X)
    Finlandssvensken skrev 2025-08-30 10:04:55 följande:
    Om TS har ADHD (ger ingen diagnos, bara exempel på vad det kan bero på) löser inte steategier alla svårigheter, speciellt inte om hen inte har stöd att upprätta fungerande strategier.

TS, om de här problemen har en stor negativ inverkan på din livskvalitet kan det vara värt att kontakta vården.
    Man behöver inte samla ihop till diagnos för att ha symtom eller personlighet som ts beskriver. Ts skriver inget om att hen har provat strategier, vilket är ett naturligt steg för de flesta. 

Sedan är strategier användbart även vid t ex adhd.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (X)
    Finlandssvensken skrev 2025-08-30 10:25:09 följande:
    Därav skrev jag att jag inte ställer diagnos och att det kan vara bra att kontakta vården om hennes proplem har stor negativ inverkan på livskvaliteten, för att få stöd och eventuellt utredning som kan leda till mer omfattande hjälp om så behövs.

Strategier är absolut en viktig faktor för att hantera ADHD. Men sällan löser det en sådan här problematik om det inte finns också andra insatser.
    Inte konstigt att vården är överbelastad om vårdkontakt rekommenderas som steg 1. Bättre att börja med att prova enkla lösningar på problemen som många andra gör automatiskt. Köp en hallspegel och nöt in att alltid kolla klädsel innan man går ut t ex. Skriv upp allt i kalendern när man är stressad. Sånt gjorde jag redan när jag flyttade hemifrån. Osv. Får man ändå inte ordning på saker kan det vara värt att utreda men vi är många som är virriga (särskilt i stressiga perioder) utan diagnos.
  • ResanTillMelonia

Du har npf 😅. Vi är lite slarviga
  • Anonym (Lugn!)

Det låter som bristande tålamod är en del av ditt problem.

Lugna kontrollerade rörelser minskar risken för olyckor och man känner när man kommer för nära/går i saker.

Den som tar en sax och klipper upp sin matförpackning istället för att slita och dra slipper städa upp den från golvet.

Den som stannar kvar vid spisen och lagar maten klart istället för att försöka göra tre saker samtidigt råkar inte ut för bränd mat och brandlarm särskilt ofta.

Svar på tråden Varför är jag såhär klantig?