• Anonym (Tandpressaren)

Du som gnisslar tänder titta in här

Du som pressar och gnisslar tänder på nätterna känner du igen dig i något av följande symtpom:

Ont i tänderna, ibland i en tand, ibland i flera tänder. Kan den tandvärken variera över tid dvs olika tänder olika dagar? 

Får du ont i tänderna direkt på morgonen eller kan värken komma under dagen fast du inte kände något på morgonen?

Kan du ha så illa tandvärk att du tror att du har en spricka, karies eller annat men det är "bara" pga gnissel/press?

Känns det vissa dagar som att bettet inte passar ihop alls och andra dagar passar bettet bra?

Har du ibland ont i samma tand i flera dagar och sen försvinner det för att kanske komma igen ett antal dagar/veckor senare?

Vänder mig främst till er som använder bettskena på natten då jag själv gör det men alla med tips och råd är välkomna att skriva. 

• Svar på tråden Du som gnisslar tänder titta in här
  • Anonym (Tandpressaren)

Kom på ett par till saker;

"Vrickar" du tänderna eller hela käken ibland när du äter?

Gör det ont att tugga ibland på vissa tänder så att du måste tugga bara på en sida? (Då pga pressning/gnissel och inte pga ett faktiskt fel på tanden)

• Anonym (Tandpressaren)

Känns det som att bettskenan passar jättebra vissa nätter och andra nätter så kunde du tro att den är gjord för en annan mun när du sätter in den? Dvs att den ibland pressar och klämmer på vissa tänder och andra nätter glider runt bra och ger ett jämnt tryck och andra gånger inte. 

• Maac

Ja, känner igen det mesta. 

Jag har slutat med bettskena och har istället en lösare tandställning med en bettplatta i gommen. Så då slipper jag problemet med en bettskena som passar vissa dagar men inte andra. 

• Anonym (Tandpressaren)
    Maac skrev 2025-08-30 00:56:23 följande:

Ja, känner igen det mesta. 

Jag har slutat med bettskena och har istället en lösare tandställning med en bettplatta i gommen. Så då slipper jag problemet med en bettskena som passar vissa dagar men inte andra. 

Menar du invisalign? Är inte den väldigt tunn i jämförelse med en vanlig bettskena? 

Till alla, reagerar ni på varm och kall mat/dryck vissa dagar men inte andra?
  • Maac
    Anonym (Tandpressaren) skrev 2025-08-30 14:59:14 följande:
    Menar du invisalign? Är inte den väldigt tunn i jämförelse med en vanlig bettskena? 

Till alla, reagerar ni på varm och kall mat/dryck vissa dagar men inte andra?
    Nä, det är en tandställning med en rejäl platta i gommen. Minnas tänder i nederkäken stack upp ganska mycket pga överbett, och med den här motas tänderna ner. Hade kvar den från att jag reglerade tänderna, och började sova med den efter att jag gett upp bettskena. Den här funkar betydligt bättre! Kanske kan man få göra en sån som alternativ till bettskena?

Hittade en bild på en hemsida, scrolla ner en bit: www.vasaortodonti.com/plate-tandstallning-barn.html
  • Anonym (Tandpressaren)
    Maac skrev 2025-08-30 17:16:27 följande:
    Nä, det är en tandställning med en rejäl platta i gommen. Minnas tänder i nederkäken stack upp ganska mycket pga överbett, och med den här motas tänderna ner. Hade kvar den från att jag reglerade tänderna, och började sova med den efter att jag gett upp bettskena. Den här funkar betydligt bättre! Kanske kan man få göra en sån som alternativ till bettskena?

Hittade en bild på en hemsida, scrolla ner en bit: www.vasaortodonti.com/plate-tandstallning-barn.html
     Jag har aldrig haft tandställning men jag såg hur den såg ut på din länk. Bra om den funkar för dig. 

Finns det fler som känner igen sig i symptomen jag har räknat upp?
  • enola

Jag har problem med en/ett par (svårt att veta med tänder eftersom nerverna inte är så noga med att sätta smärtan på rätt ställe) kindtänder. Det känns som att tuggytan är mjuk och det jag tuggar trycks ner i tanden. Jag gjorde en undersökning för ett år sen kanske pga det, och det är inget fel på tänderna. Ibland när jag biter i nåt gör det skitont och fortsätter göra fruktansvärt ont i typ tio minuter. Har också ilningar i tänderna. 
    Jag har tänkt att det kanske är en inflammerad tandnerv, har aldrig satt det i samband med bettskenan. Har f.ö inga problem med den, den känns alltid bra. Men jag borde kanske kolla upp det.

Några tips har jag dessvärre inte, vill gärna ha några själv!

Svar på tråden Du som gnisslar tänder titta in här