Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-31 07:51:30 följande:
Det beror väl på?
En man som tar sin del av ansvaret för barn och hushåll, som inte låter sig förfalla, som inte börjar ta kvinnan för given, som fortsätter att vara omtänksam och uppvaktande (givetvis om han får samma tillbaka), behöver inte steppa upp.
Problemet är att många män förfaller och blir bekväma. Slutar ta ansvar, eller tar för lite ansvar. Både för vardagen och relationen. (De män som tar ansvar behöver inte ta åt sig.)
Män har väl mer sällan något och klaga på, när det gäller markservicen eller ansvaret för relationen i stort. Därför hör vi inte lika ofta män beklaga sig om sådant.
Betydligt oftare hör vi män tycka att kvinnan borde steppa upp i sängen, eller klaga över att hon har slutat bry sig om sitt yttre. Ibland att hon inte vill jobba. Att han får ta ett orimligt stort ekonomiskt ansvar.
Du och flera andra pratar om att många män inte tar ansvar för barn, sin tvätt, i att bekräfta kvinnan och annat. Det som är intressant då är att det är en subjektiv upplevelse där kvinnan många gånger har förtur åsiktsmässigt. Ta städning t.ex. där finns det lika många nivåer som det finns människor.
Men visst, jag är ändå benägen att hålla med om att man efter förälskelsen dämpar sin iver en aning och blir bekväm. Man ger inte lika mycket som man gjorde i början och det tror jag gäller många.
Män tycker nog ibland att kvinnan bör steppa upp i sängen (eller komma i form fysiskt), men om kvinnan säger nej till detta så anses det bara som att man värnar om sina gränser. Som man om man säger nej till en kvinnas allt för höga nivå av städning i huset, ja då är man en slusk och ska steppa upp.
Jag vet att det är en stor skillnad mellan att ställa upp på sex och att acceptera en orimligt hög nivå på städning, men det finns ändå någon form av poäng i denna jämförelse. Kvinnor vill ha vissa saker och män andra.