• Svar på tråden Är detta resultatet av 'fri uppfostran'?
  • Anonym (Ja)

Ja, det är resultatet av föräldrar som låtit sina ungar bete sig hur som helst och kallat alla som protesterar mot det för barnhatare eller skyllt på att barnen har diagnoser. Nu har dessa barn vuxit upp och kan fortfarande inte uppföra sig och har lärt dig att diagnoser är ett frikort för att slippa ta hänsyn till andra. Det skulle inte heller förvåna mig om en stor del av gängkriminaliteten bland barn och unga beror på söndercurlade diagnosbarn.

• Anonym (Läs)

Enligt artikeln, alkohol eller bristande social kompetens.

Fri uppfostran började på 70talet så konstigt om det får genomslag nu

• Anonym (Leffe)

Det är resultatet av för lite gränser i uppfostran, ett självcentrerat samhälle med offerkoftor och den ökande känsligheten för att uppleva sig kränkt.

• Anonym (Mimmi)

En gång i världen var det lite lyxigt att flyga, men nu är det prispress och stress och man knör in så mycket folk man kan i sardinburken som ska upp i luften. Klart att det blir mer konflikter.

• Anonym (Läs)

Det är alla som levt sitt liv på nätet och inte fattar att vissa beteenden inte funkar bland folk och att det finns andra med tillräcklig formel makt att sätta stopp

• Anonym (OO)

Jag har flera vänner i framför allt Tyskland och Frankrike. När de varit och hälsat på mig säger de, dels generat, dels rätt argt, att väldigt många svenskar är oartiga och rentav otrevliga att ha att göra med. Saknar socialt vett. det kunde jag själv iaktta när jag i våras följde med mina gamla föräldrar, som inte längre vågar åka själva, på en resa till Teneriffa. Det var förfärligt att se deras beteende vid bufféerna, runt poolerna, deras skrikande på personalen. I och för sig var där ett brittiskt sällskap som betedde sig lika illa, men det ursäktar inget.

Tydligen ingen uppfostran alls i artighet och andra sociala färdigheter!

• Jimmy75
    Anonym (OO) skrev 2025-08-31 10:02:04 följande:

Jag har flera vänner i framför allt Tyskland och Frankrike. När de varit och hälsat på mig säger de, dels generat, dels rätt argt, att väldigt många svenskar är oartiga och rentav otrevliga att ha att göra med. Saknar socialt vett. det kunde jag själv iaktta när jag i våras följde med mina gamla föräldrar, som inte längre vågar åka själva, på en resa till Teneriffa. Det var förfärligt att se deras beteende vid bufféerna, runt poolerna, deras skrikande på personalen. I och för sig var där ett brittiskt sällskap som betedde sig lika illa, men det ursäktar inget.

Tydligen ingen uppfostran alls i artighet och andra sociala färdigheter!

Man utvecklar inte sociala färdigheter och förmågan till självreglering framför en skärm. Det sker bara i samspel med andra. Tyvärr är det många som tror att flera mentala färdigheter magiskt kommer på plats som en funktion av tid I hans ålder borde han faktiskt kunna det där

Vi utvecklar och förbättrar de färdigheter vi få chansen att träna genom att exponeras för dem under vägledning. Uteblir den så uteblir social skills.

• Lynx123

Min första tanke var att der kom inte färre rapporter 2022 eftersom det var mycker färre flyg då. Sedan såg jag att de fått lägga till det i artikeln.

Swdan tycker jag att det är lite märkligt att de släpper på alkoholpåverkade passagerare.

• Anonym (Släng ut dom!)

Men detta är ju inte ett dugg svårt egentligen.

Det är bara att porta personerna från att flyga.

Första stöket portad ett år från alla EU-flygbolag.
    Andra gången portad 3 år
    Tredje gången, du flyger aldrig mer för du kan inte bete dig.

• Anonym (Say what?)

Va? Vad har hänt?
    Jag har alltid sett svenskar som konflikträdda, tystlåtna som inte släpper andra för nära inpå. Till skillnad från t.ex fransoser och vissa andra folkslag som är högljudda, upprörda och blir lätt arga ( eller låter väldigt arga).

Jag känner inte alls igen det som beskrivs bland svenskar. Inga bekanta jag känner till åtminstone. 

• Anonym (Uppförandekoder)

Inte samma uppförandekoder hos yngre och medelålders idag, 40- och 50-talisterna var väl de sista trevliga och artiga generationerna. Sen har det kommit en satsa-på-dig-själv-kultur som har gjort att folk sätter sina egna behov och sina egon i centrum, där 80-talisterna är den första generation som tillåtit sig att vara otrevlig om de tror att de kan vinna fördelar på det, dvs få sin vilja igenom lättare genom att bete sig som rövhål som ska "sätta på plats" och som inte haft samma respekt för folk i sin omgivning, och sen har det bara blivit värre.

Svensken har haft det för bra för länge, hur klyschigt det än låter, och det har gjort att folk tillåtit sig att flytta fram gränser som i många andra länder hade setts som oacceptabelt.

• Anonym (Man)

Är det svenske eller "svenskar" som är stökiga?
    Stöket och våldet på akutmottagning mm är ju oftast inte svenskar.

• Anonym (Läs)
    Anonym (Say what?) skrev 2025-08-31 11:53:28 följande:

Va? Vad har hänt?
    Jag har alltid sett svenskar som konflikträdda, tystlåtna som inte släpper andra för nära inpå. Till skillnad från t.ex fransoser och vissa andra folkslag som är högljudda, upprörda och blir lätt arga ( eller låter väldigt arga).

Jag känner inte alls igen det som beskrivs bland svenskar. Inga bekanta jag känner till åtminstone. 

Ställ dig på klacken på någon fotbollsmatch och du ska få höra.

Sen är ett problem att många verkar ha lärt sig uppförande, diskussion odyl på diverse internetforum och tar med sig beteendet irl.

Jag har spelat en del på nätet och vad än del säger och hur det beter sig är helt osannolikt. Spelar man sen på något live eller konvent tar några med sig beteendet dit.
  • Spucks

Jag tror det är en blandning av attityden att regler bara är rekommendationer, som man inte behöver följa om man inte personligen övertygas om dess nödvändighet, och att flygresorna blir allt billigare och flera har råd med den.

• Anonym (X)
    Anonym (Say what?) skrev 2025-08-31 11:53:28 följande:

Va? Vad har hänt?

I min morgontidning har det varit reportage om roadrage som tydligen har börjat sprida sig, dvs förare som blir riktigt arga på andra förare. 
  • Anonym (kvinna50+)

Nej, detta har inget med fri uppfostran att göra. Möjligtvis ouppfostran men knappast ens det. Det handlar om egoism och ohejdat alkohol intag.

• Anonym (Dogg)

Resultatet av sk fri uppfostran handlar mer om att vuxna tror sig kunna få tillgång till allt bara för att de grinar tillräckligt. Typ bortskämdhet.

Antar att artikeln handlar om fulla människor vilket är en helt annan form av problematik. Alkoholmissbruk.

• Anonym (Say what?)
    Anonym (Läs) skrev 2025-08-31 14:56:16 följande:
    Ställ dig på klacken på någon fotbollsmatch och du ska få höra.

Sen är ett problem att många verkar ha lärt sig uppförande, diskussion odyl på diverse internetforum och tar med sig beteendet irl.

Jag har spelat en del på nätet och vad än del säger och hur det beter sig är helt osannolikt. Spelar man sen på något live eller konvent tar några med sig beteendet dit.

Jag spelar också mycket, men känner inte igen att det ska vara ett särskilt svenskt fenomen? Många är väl generellt mindre trevliga på nätet än i verkligheten, vare sig det gäller på spel eller i forum? Jag har fortfarande inte sett någon i min miljö som använder sig av det beteendet i verkligheten. 

Är inte särskilt intresserad av fotboll så jag har inget så mycket att säga om det. Men det problemet har väl alltid existerat huliganer dvs? Det är väl inte heller ett typiskt svenskt beteende?

Miljöer med övervägande män ( särskilt under alkoholpåverkan ) oavsett nationalitet tror jag däremot ofta är problematiska. Men det är väl inte heller något nytt?

• Anonym (Say what?)
    Anonym (X) skrev 2025-08-31 15:31:57 följande:
    I min morgontidning har det varit reportage om roadrage som tydligen har börjat sprida sig, dvs förare som blir riktigt arga på andra förare. 

Oj, det var något nytt som jag mest trodde förekom utomlands. Svensken kanske håller på och ändrar temperament till mer sydeuropeiskt? 

Mycket märkligt, men intressant!

Svar på tråden Är detta resultatet av 'fri uppfostran'?