• Anonym (Domi)

lång och dominant?

Jag är en tjej på 192 cm, varför antas jag vara dominant i relation med andra människor då jag är ganska tillbakadragen? Är det folk här som är långa känner igen jag är uppriktigt intresserad av vad ni tycker

• Svar på tråden lång och dominant?
  • Anonym (Domi)

Ingen som känner igen sig?

• Anonym (Man38)

Till viss del kan jag relatera, min längd (195 cm) ger viss pondus i många fall, men att personer tolkar mig som dominant p.g.a. min längd har jag inte upplev.

• Anonym (Rättså lång)

Jo jag kan känna igen det, sen är jag inte så lång som du, kvinna här på 176. Jag kan sträcka extra mycket på mig i vissa situationer, jag trivs med min längd.

Det finns ju dom som är korta och med mycket pondus så det ligger inte så mycket i det egentligen. Men jag tror att det är något inbyggt att man generellt relaterar längd till dominans.

• Anonym (C)

Det sägs att det är vanligare med långa chefer men jag vet inte om det är sant.Kanske att folk tror att man har mer ledaregenskaper då. Lite konstigt är det att folk tror så.

• Anonym (J)

Jag är 176 och upplever samma sak. Fol ser ner på en och tror att man är bättre än alla andra. Men jag är snarare tvärtom, försiktig. Ledsamt. 

• Anonym (J)

Många som tror att man är fin i kanten, eller en diva. Jag har ju dessutom varit blond också. 

• Anonym (Domi)
    Anonym (C) skrev 2025-09-15 07:55:38 följande:

Det sägs att det är vanligare med långa chefer men jag vet inte om det är sant.Kanske att folk tror att man har mer ledaregenskaper då. Lite konstigt är det att folk tror så.

ja det är en intressant tanke, jag har annars läst att lön ökar fram till 170-180 cm sen vänder det nedåt(kommer inte ihåg var)
  • Anonym (Domi)
    Anonym (J) skrev 2025-09-15 08:09:24 följande:

Jag är 176 och upplever samma sak. Fol ser ner på en och tror att man är bättre än alla andra. Men jag är snarare tvärtom, försiktig. Ledsamt. 

jag håller med dig här:) 
  • Anonym (Domi)
    Anonym (Rättså lång) skrev 2025-09-13 07:45:53 följande:

Jo jag kan känna igen det, sen är jag inte så lång som du, kvinna här på 176. Jag kan sträcka extra mycket på mig i vissa situationer, jag trivs med min längd.

Det finns ju dom som är korta och med mycket pondus så det ligger inte så mycket i det egentligen. Men jag tror att det är något inbyggt att man generellt relaterar längd till dominans.

Kul att höra, jag trivs också ibland speciellt om jag lyckas att inte tänka på att jag är lång.
  • HerrLugn
    Anonym (Domi) skrev 2025-08-31 10:07:13 följande:
    lång och dominant?

Jag är en tjej på 192 cm, varför antas jag vara dominant i relation med andra människor då jag är ganska tillbakadragen? Är det folk här som är långa känner igen jag är uppriktigt intresserad av vad ni tycker

Det är lätt att bli missförstådd om man råkar sticka ut lite. Själv har jag med längden inne och råkar ha ett RBF- ansikte (resting bitch face), iofs en man så det är inte riktigt samma sak.
    Finns ingen anledning till att bry sig om vad främlingar tycker, dina riktiga vänner vet vem du är.

....och utnyttja det när du kan. ;)
  • Anonym (Domi)
    HerrLugn skrev 2025-09-16 17:08:39 följande:
    Det är lätt att bli missförstådd om man råkar sticka ut lite. Själv har jag med längden inne och råkar ha ett RBF- ansikte (resting bitch face), iofs en man så det är inte riktigt samma sak.
    Finns ingen anledning till att bry sig om vad främlingar tycker, dina riktiga vänner vet vem du är.

....och utnyttja det när du kan. ;)
    jag försöker tänka så fast jag tycker små har det bättre än långa i alla fall kvinnor
  • HerrLugn
    Anonym (Domi) skrev 2025-09-18 10:43:14 följande:
    jag försöker tänka så fast jag tycker små har det bättre än långa i alla fall kvinnor
    Är det inte så, att man alltid jämför sig själv med andra? Tycker att någon annan har det bättre, ser bättre ut osv osv. Fokusera inte på vad du tycker är fel på dig själv, försök hitta bra saker istället.
    Vi är alla olika, och så ska det vara med.
    "Att lyssna är viktigt, men att se någon är avgörande."
  • Anonym (Juni)
    Anonym (Domi) skrev 2025-08-31 10:07:13 följande:
    lång och dominant?

Jag antar att folk drar slutsatser efter utseende på en gång, och vissa har svårt att släppa den bild de trodde var riktig. Jag som är kort känner rätt ofta att folk tycker att de kan köra över mig och att jag inte ska säga ifrån till någon som är huvudet längre än jag, sen blir de förvånade när de upptäcker att jag inte alls är en tafatt och försagd liten fröken.
  • Anonym (Domi)
    HerrLugn skrev 2025-09-18 10:58:28 följande:
    Är det inte så, att man alltid jämför sig själv med andra? Tycker att någon annan har det bättre, ser bättre ut osv osv. Fokusera inte på vad du tycker är fel på dig själv, försök hitta bra saker istället.
    Vi är alla olika, och så ska det vara med.
    ja det är rimligt att tänka så så jag ska försöka tänka positivt
  • Anonym (Domi)
    Anonym (Juni) skrev 2025-09-18 12:14:04 följande:
    Jag antar att folk drar slutsatser efter utseende på en gång, och vissa har svårt att släppa den bild de trodde var riktig. Jag som är kort känner rätt ofta att folk tycker att de kan köra över mig och att jag inte ska säga ifrån till någon som är huvudet längre än jag, sen blir de förvånade när de upptäcker att jag inte alls är en tafatt och försagd liten fröken.
    då har vid det nog lika fast från motsatt sida. annars jag tycker kortare oftare är dominanta och ofta bättre på många saker
  • Anonym (E)

Vad menar du med att du antas vara dominant? Hur märks det? 

Jag känner inte igen det. Jag känner flera personer som är betydligt längre än genomsnittet och som är introverta och tillbakadragna.

En av mina bästa vänner är så och jag kan inte föreställa mig att hon skulle antas vara dominant. Hon blir tvärtom förbisedd och överkörd i sociala sammanhang. Jag har peppat henne mycket för att det inte ska bli så. 

Jag vet att jag kan uppfattas som självsäker av andra och i grupp blir jag ofta någon sorts informell ledare bland andra kvinnor.

Jag vet  inte varför för jag har inte bra självförtroende och det sista jag vill är att ha en ledarroll. Jag är i alla fall bara 1.68 så jag tror att det har betydligt mer med personlighet att göra. 

Vid första anblicken kan det vara imponerande med en så pass lång person men det betyder inte mer än så. Är du tillbakadragen så är det så du kommer att uppfattas. 

Svar på tråden lång och dominant?