• Fjällfärd

Gravid vecka 6+2 Clearblue veckoindikator borde visa 3+

Har en 10 månaders bebis som jag delammar och har nu blivit gravid med vårt andra barn. Testade positivt 14/8, 2 dagar innan BIM, ca 10 dagar efter ägglossning, vilket är exakt som förra graviditeten. Testade med Clearblue veckoindikator 23/8 (19 DPO) och fick då 2-3 veckor vilket stämmer fint. Sedan väntade jag en vecka och testade med Clearblue veckoindikator och har fått 2-3 veckor både 30/8, 31/8 och idag 1/9 (28 DPO). Det borde verkligen ha slagit om till 3+ nu. Förra graviditeten slog jag om till 3+ på ca 25 DPO.

Bör jag börja bli orolig för ett MA? Har även haft få graviditets-symtom men det hade jag också förra graviditeten och det gick ju vägen.

• Svar på tråden Gravid vecka 6+2 Clearblue veckoindikator borde visa 3+
  • Anonym (Tintin)

Det diffar ju bara tre dagar än så länge. Jag skulle vänta veckan ut, sen boka ett tidigt ul.

• Fjällfärd
    Anonym (Tintin) skrev 2025-09-01 09:08:39 följande:

Det diffar ju bara tre dagar än så länge. Jag skulle vänta veckan ut, sen boka ett tidigt ul.

Jag tänkte också så men jag testade mig inte några dagar före förra gången så kan ju gott ha varit 3+ tidigare. Man ska ju slå om till 3+ på ca 21 DPO och det är ju en vecka sedan för mig nu. Därför jag börjat fundera.
  • Anonym (Myra)

Min senaste graviditet som slutade i MA slog det inte om till +3 förrän 24 dagar efter ÄL. Fortfarande inom vad som anses som normalt men tidigare graviditet slog det om till +3 veckor redan 17 dagar efter ÄL. Vet för jag har tempat lång tid och känner tydliga symtom osv. Jag hade knappt symtom den gången det blev MA, men har haft graviditeter som gått bra med knappa symtom tidigare som gått bra men jag har alltid haft ömma bröst, men det hade jag inte den gången det blev MA.  

Så för mig har det tyvärr inte varit positivt med långsamma stegringar i kombination med knappt symtom 😔 

MEN så många får +3 veckor lite senare eller inte alls och ändå går det bra. Bara vänta och se tyvärr. Hoppas det går bra 💕

• Anonym (Vv)

Det finns hur många som helst som aldrig får 3+, det kan rent av vara så att hcg ökar så fort att hook effekten gör att det visar 2-3 istället. Ingen läkare någonsin har frågat om veckorna på cbs test har ökat som förväntat, för de testen kan mäta nivåer lika lite som alla andra urintest (det är bara uppskattning). 

Lägg inte mer pengar på test utan du är så långt nu att ultraljud ger mer svar än tom hcg blodprov gör. Jag tog blodprov mina graviditeter och fortsatte dumt nog testa hemma också (fick hook effevt innan 6+0 båda gångerna som såklart skrämde mig.

Boka ett ultraljud och hoppas på det bästa ❤️ stort grattis 🥳 

• Fjällfärd
    Anonym (Myra) skrev 2025-09-01 19:39:57 följande:

Min senaste graviditet som slutade i MA slog det inte om till +3 förrän 24 dagar efter ÄL. Fortfarande inom vad som anses som normalt men tidigare graviditet slog det om till +3 veckor redan 17 dagar efter ÄL. Vet för jag har tempat lång tid och känner tydliga symtom osv. Jag hade knappt symtom den gången det blev MA, men har haft graviditeter som gått bra med knappa symtom tidigare som gått bra men jag har alltid haft ömma bröst, men det hade jag inte den gången det blev MA.  

Så för mig har det tyvärr inte varit positivt med långsamma stegringar i kombination med knappt symtom 😔 

MEN så många får +3 veckor lite senare eller inte alls och ändå går det bra. Bara vänta och se tyvärr. Hoppas det går bra 💕

Tack för svar! Har sökt på nätet efter historier och funnit både MA och lyckade graviditeter med sent 3+ / långsam stegring. 

Testade igen idag 5/9 (32 DPO) och fick 3+ men har inte testat sedan i måndags (28 DPO) så är väl ganska sent (vecka 6+6). Kan såklart hypotetiskt ha slagit om till 3+ redan i tisdags men bara att jag inte testat då. Får uppdatera tråden när vi vet mer.
  • Fjällfärd
    Anonym (Vv) skrev 2025-09-01 20:44:29 följande:

Det finns hur många som helst som aldrig får 3+, det kan rent av vara så att hcg ökar så fort att hook effekten gör att det visar 2-3 istället. Ingen läkare någonsin har frågat om veckorna på cbs test har ökat som förväntat, för de testen kan mäta nivåer lika lite som alla andra urintest (det är bara uppskattning). 

Lägg inte mer pengar på test utan du är så långt nu att ultraljud ger mer svar än tom hcg blodprov gör. Jag tog blodprov mina graviditeter och fortsatte dumt nog testa hemma också (fick hook effevt innan 6+0 båda gångerna som såklart skrämde mig.

Boka ett ultraljud och hoppas på det bästa ❤️ stort grattis 🥳 

Tack för svar! Jag visste inte att man kunde få en hook effekt på veckoindikatorn. Dock så testade jag 3+ idag 5/9 (32 DPO) men har inte heller testat mig sedan i måndags 1/9 (28 DPO).

Ska maila och kolla om vi kan få ett tidigt ultraljud, alternativt boka in ett privat till veckan 😊❤️

Tack! Det är ett mycket önskat syskon (om än lite oväntat tätt mellan barnen) 🥰
Svar på tråden Gravid vecka 6+2 Clearblue veckoindikator borde visa 3+