• Anonym (Orkar inte)

Vad är det som efterfrågas och vad tungt väger de egna orden i när man ansöker om sjukpenning?

Är just nu sjukskriven för utmattningssyndrom/ akut stressreaktion vilket gör att hjärnan inte fungerar som den ska. Har försökt fylla i ansökan om sjukpenning flera gånger men tappar fokus. Just nu har jag fastnat på formuleringen "Beskriv hur din sjukdom eller skad påverkar din arbetsförmåga"

Vad är det egentligen de efterfrågar??? Räcker det att jag radar upp svårigheter som tex problem minne, tappar snabbt och lätt fokus, svårigheter att läsa texter eller behöver jag ge mer konkret exempel. Tex varför det blir ett problem att jag vissa dagar knapp klarar läsa en halv sida utan att tappa både fokus och har problem att bearbeta vad texten handlar om.

Hur mycket väger de egna orden i bedömningen av rätten till ersättning 

• Svar på tråden Vad är det som efterfrågas och vad tungt väger de egna orden i när man ansöker om sjukpenning?
  • Anonym (a)

För att slippa göra om det skulle jag försöka vara så detaljerad som möjligt efter din förmåga just nu. Övertänk inte men skriv vad du klarar av. Svårigheterna som du radar upp kan ha olika "svårighetsgrader" så det är toppen att förklara hur du påverkas.

Svar på tråden Vad är det som efterfrågas och vad tungt väger de egna orden i när man ansöker om sjukpenning?