Mamma till pojkar, funderingar...
Är själv mamma till flera söner och funderar.
Hos en del verkar det vara så att farmor/ svärmor ses som mindre värd än mormor? Varför? Har senaste tiden dels sett folk driva med detta på Instagram, att makens mamma är jobbig och dryg - med påföljande sarkastiska kommentarer att "ja men det vet man ju att farmor och svärmor är värre än ens egen mamma som självklart får mer tillgång till ens barn, svärmödrar är ett otyg". Har också sett klipp från svt nu på någon mamma som på riktigt gjorde ett par aborter när hon fick veta att hon väntade ännu en son, så hon kunde få en dotter istället, för det var "finare".
Vad är detta? Jag blir ju både ledsen och bestört om detta är hur människor ser på mina pojkar (och även mig, som nån som är dryg bara för att jag fått söner och inte döttrar?).
Om man ser så på pojkar, att de är mindre värda än tjejer, hur behandlar man då andra barn runt sig? Om det är så man ser på svärmor, vilken chans får då barnet att få två äldre generationer i sina liv.
Ofta känner jag att svaren blir att farmor får väl visa sig värd då, men att mormor inte behöver det. Varför?
Jag uppfostrar mina söner åt att se allas lika värde, att folk förtjänar att behandlas lika. Jag trodde att det var en självklarhet.