• Anonym (så trött)

Kan jag gå ner 12-13 kr till jul?

Jag är stor som en ladugårdsvägg. Jag har alltid varit stor, jag har vägt över 100 sedan jag var 19. Toppade på 127 kg. Sen gick jag ner ca 20 kg utan förklaring, fick en förklaring, fick mediciner, är nu uppe i 123 igen. Allt detta utan att ha gjort något särskilt.

Men visst är jag dålig på att äta rätt. 

Säg att jag verkligen gör något nu, börjar äta bättre, röra på mig mer. Kan jag gå gå ner 12-13 kg till jul? Det skulle vara 10% av min kroppsvikt, vilket jag har läst gör mycket för hälsan.

Jag skulle nästan behöva plannera detaljerat för hela hösten redan nu om jag ska göra det. 

• Svar på tråden Kan jag gå ner 12-13 kr till jul?
  • Anonym (F)

3 kg per månad? Ja det går om du är disciplinerad. Om din hälsa lider kan du kanske få bantningsmedicin dessutom, tex monjauro. 

• Anonym (så trött)

Då låter det som att det kanske går. Jag får stta igång med lite plannering.

Jag riskerar väl att bli helt kollrig, haha.

• Anonym (E)

Det går absolut! Eftersom du har en del övervikt så kommer det gå rätt fort i början med små ändringar.

Jag vet inte hur du äter idag men börja med att starta dagen med gröt eller kokta ägg till frukost, det är mättande, nyttigt och du står dig länge fram till lunch. Gå promenader varje dag 30-60 minuter, när den rutinen sitter och du känner dig bekväm så kan du börja skippa kolhydraterna till middagen, det är väldigt viktigt att du inte gör för mycket på en gång, det är inte hållbart i längden. Jag har inte varit lika stor men har gått upp och ner i perioder, så fort jag tyckte att det blivit lite för mycket lår etc så har jag kört diverse dieter, vissa har funkat bättre än andra men då jag har gått all in på en gång så har det dels varit mer mentalt jobbigt och sen när jag gått tillbaka till att äta som vanligt så har kilona smugit tillbaka, nu är jag nöjd men ser till att fortfarande röra på mig (älskar promenader numera) och äta nyttigt både till frukost och lunch (middagen är den måltid jag unnar mig lite pasta och gräddsås tex så vågen står still :) 

Lycka till

• Anonym (Mannen)

LCHF. Skippa I princip alla kolhydrater i princip så kommer du gå ned snabbt. Är lite jobbigt första veckan och en bit in på andra. Sen vänjer sig kroppen och eftersom du knappt äter kolhydrater och då försvinner hungern och suget. 

• beli
    Anonym (Mannen) skrev 2025-09-02 19:32:49 följande:

LCHF. Skippa I princip alla kolhydrater i princip så kommer du gå ned snabbt. Är lite jobbigt första veckan och en bit in på andra. Sen vänjer sig kroppen och eftersom du knappt äter kolhydrater och då försvinner hungern och suget. 

Det funkar mindre bra om man inte äter kött. Jag körde lchf i ett halvår för tio år sen. Visst, jag gick ner ett par kilo i början, men sen gick det inte längre. Jag var med i en FB-grupp för lchf och där gick hälften av tipsen ut på bacon (jag är vegetarian) eller fettkaffe (jag avskyr kaffe). Det blev alldeles för krångligt till slut.

Äter man kött så kanske det funkar, men ska man då köra ända tills man dör? För så fort man slutar så kommer ju kilona tillbaka igen.
  • Anonym (Big G)

Hitta matvanor som funkar långsiktigt. Ett personligt tips är mycket kål. Finns massa varianter och kan varieras mycket.

Börja promenera. Lever du som vanligt och börjar promenera kommer du tappa i vikt. Lägger du om maten också kan underverk ske.

Och så ger du fan inte upp. Det kommer komma sjuka sötsug. Ta dig igenom dem bara! De går över.

• Anonym (Nej)

Om du följer ovanstående (komplicerade) tips så kommer du inte lyckas.

Det enda du behöver göra för att lyckas, är att ligga på ett konstant underskott av kalorier varje dag. Motion och träning kommer INTE bidra till någon större förändring. 80% av viktnedgången beror på kosten. 

Du kan äta precis vad du vill, så länge du inte överskrider kaloriintaget. 

• Anonym (Följer)

Följer gärna den här tråden. Måste också gå ner i vikt. 

• Maggena

Det är nog inga problem att gå ner 12-13 kg innan jul, Men är det viktigt att det ska vara just innan jul? Jag förstår att det kan vara kul med en quickstart så man får igång tänket. Men risken finns att du gör så många förändringar så det blir ohållbart för dig en längre tid och så faller du tillbaka till gamla vanor igen. Först blir det bara små avstamp och sen sitter du där igen. Egen erfarenhet här Lyckades till och med att gå upp på viktminskningsmediciner så det är ingen ingen gåva från någon högre makt. Mitt förslag är istället att börja med små ändringar och när de vanorna sitter ändra lite till. 

Svar på tråden Kan jag gå ner 12-13 kr till jul?