• Haja98

Hur ofta ska man ha samlag?

Hejsan alla! 

Jag ska ge lite bakgrund innan jag kommer till min fråga jag vill ha hjälp med. 

Jag och min fästman har försökt bli gravida sen maj 2024. I april i år lyckades vi äntligen men tyvärr fick vi missfall i vecka 11. Vi har försökt efter detta men inte lyckats igen. 

Jag och min kille gillar båda sex, och har det ganska ofta. Vi snittar nog 1-2 ggr per dag i snitt. Jag vet att för mycket sex inte är bra om man vill försöka bli gravid, för spermierna måste få tid att utvecklas.

Vi har testat att vara utan sex 48 timmar innan ägglossning, och ha sex varannan dag under mitt fertila fönster. Men jag undrar om någon vet hur man bäst gör? Vi vill såklart egentligen fortsätta ha sex så ofta eller sällan vi vill, men behövs det att vi drar ner på det en hel månad innan tex? Tacksam om någon vet mer än mig kring det hela!

• Svar på tråden Hur ofta ska man ha samlag?
  • Anonym (Patricia)

Mitt bästa tips är att fortsätta låt sexet vara lustfyllt och lekfullt. Ha sex för att ni är kåta och vill . 
    För risken är stor att ni i jakten på graviditet låter sexet bli mekaniskt och styrt av kalendrar. Det finns inget mer effektivt sätt att ta död på en relation än att just styra sexet...  hamna inte där. 

Använd ägglossningstest  och var säker på att du faktiskt har ägglossning varje månad och sen har ni sex precis så ofta ni vill. 

Kanske är inte kroppen återställd heller efter ditt missfall, det kan ta sin tid även om du återfår regelbunden mens. 

Det tar i snitt 10 månader att bli gravid och ända upp till 1 år anses normalt.  Att man kunde bli gravid tidigare är inte så viktigt som man kan tro då det handlar om kroppens förutsättningar att bli gravid just här och nu. Saker kan hända längs med vägen som försvårar en graviditet tex viktuppgång/nedgång,  sjukdomar,  medicin,  fysisk hälsa etc..  

• Tecum

Vi hade sex varje dag vid äl när vi försökte få barn och hon blev gravid snabbt bägge gångerna.

• Anonym (AI Jane)

Optimalt är en gång om dagen eller varannan dag, om man frågar AI.

• Anonym (Fro)

Det beror helt på förutsättningar. För oss funkade det aldrig när vi låg varje dag, men när det var varannan var tredje veckan innan så har vi fått plus. Men även haft cykler med varann var tredje dag som inte funkat. 

Svar på tråden Hur ofta ska man ha samlag?