Cancer - ljuger pappan till mitt barn?
Jag befinner mig i en jätte komplicerad situation.Jag har ett barn med en man som jag separerade från för 8 år sedan.
Under hela vårt förhållande så ljög han konstant. Och då var det inte bara små vita lögner utan riktiga mytomaniska lögner.
Tex hade vi samma frisör. Han hade gått och klippt sig hos henne på måndagen och jag gick dit på torsdagen. Under mitt besök säger frisören: "men vad spännande att ni ska vara med i malou efter 10"
Vi skulle absolut inte vara med i malou efter 10...
Likadant har han alltid ljugit om sjukdomar och liknande saker tex när vi träffades ljög han om att han haft ett barn som dött i cancer vilket inte var sant.
Och så höll det på och tillsist tog ju så klart förhållandet slut, (ni behöver inte läxa upp mig för val av man tack)
Jag har alltid uppfattat hans lögner som att han gör det för att få uppmärksamhet. Att folk han ljuger för ska uppfatta han som speciell och något extra. Och gärna tycka synd om honom.
Iaf när vi separerade valde han att flytta 3h från vårt barn så barnet har bott hos mig.
Idag är barnet 14 år och träffar sin pappa på somrarna och vissa lov. Det är barnet som styr när hen vill åka.
Nu i somras när barnet skulle åka Till pappa och vi möttes halvvägs så drar pappan mig i sidan och säger: hur tror du "barnet" reagerar på att jag har cancer?
Blev ju helt ställd! Han förklarade att han skulle genom gå cellgifter Under tiden vårt barn var där och att han redan genomgått 2 behandlingar. Och trodde barnet skulle märka att han blev dålig
Vi bestämde iaf att inte berätta nått för barnet än och var det så att barnet skulle märka skulle han skylla på influensa eller likande.
Nu har det ju gått nån månad sen barnet var där och jag vet verkligen inte vad jag ska göra eller förhålla mig till det här.
Tänk om allt det här bara är lögn?
Mitt barn sa att pappa hade varit trött Under tiden hen var där samt åkt i väg till doktorn, men det räcker inte för mig.
Det är ju inte så svårt att ljuga om att man varit hos doktorn samt är trött.
Efter som jag levde så länge med hans lögner, även om det var länge sen så kan jag inte släppa tanken på att han ljuger, ev för att han vill att vårt barn ska bli mer intresserad av att ha kontakt med honom.
Enligt pappan så har han fått cancer i halsen som spridit sig till hjärnan. Och att det är det i hjärnan som oroar.
På sättet jag känner pappan så kan det ha varit att man sätt förändringar i halsen men då har redan pappans ljugmaskin kommit igång så han mytomanar ihop ett värre scenario för att få uppmärksamhet.
Är det här sanningen så känns det jättejobbigt att mitt barn inte får veta sanningen.
Men samtidigt är det ren lögn så vill jag ju inte att mitt barn ska gå med ångest och oroa sig över pappan. Det här kommer ju påverka mitt barn psykiskt så himla mkt om det är sant.
Så vad gör jag nu?
Hur ska jag få veta om det här är sant?
Ska jag berätta för barnet eller inte?
Jag bad pappan skicka namnet på cancer för att se om jag på så sätt kunde känna om de va lögn eller inte. Men det jag fick var: sekundär hjärntumör. Det säger ju inte direkt nånting mer än att det är spritt.
Hjälp mig