• Nosunshine

Gåva eller köpa ut från fastighet?

Hej
    Är i stadiet där vi diskuterar skilsmässa och vi äger en fastighet gemensamt. Banken pratar om att man kan köpa ut partnern eller ge fastigheten som gåva (med en jurist inblandad så man är säker på att denne får mellanskillnaden) 
    Jag förstår inte riktigt skillnaden och har försökt googla lite. Hur har ni gjort? Vad blev det för skillnad?

• Svar på tråden Gåva eller köpa ut från fastighet?
  • Anonym (M)
    Nosunshine skrev 2025-09-05 09:51:19 följande:
    Gåva eller köpa ut från fastighet?

Hej
    Är i stadiet där vi diskuterar skilsmässa och vi äger en fastighet gemensamt. Banken pratar om att man kan köpa ut partnern eller ge fastigheten som gåva (med en jurist inblandad så man är säker på att denne får mellanskillnaden) 
    Jag förstår inte riktigt skillnaden och har försökt googla lite. Hur har ni gjort? Vad blev det för skillnad?

Ges fastigheten som gåva så inga pengar inblandade och ingen mellanskillnad ges. 

Köps fastigheten ut så är pengar inblandad eftersom det blir ett köp. 
  • Nosunshine

Fast pengar emellan blir det ju ändå om det ska gå rätt till, vilket också då var bra att blanda in jurist så man skriver på det. Men tänker vad det annars blir för skillnad? Blir ju pengar emellan ändå, är det att den som blir utköpt slipper latenta skatten?

• Anonym (X)
    Nosunshine skrev 2025-09-05 10:46:59 följande:

Fast pengar emellan blir det ju ändå om det ska gå rätt till, vilket också då var bra att blanda in jurist så man skriver på det. Men tänker vad det annars blir för skillnad? Blir ju pengar emellan ändå, är det att den som blir utköpt slipper latenta skatten?

Per definition är en gåva ensidig, någon får något utan att det finns någon motprestation, dvs den som gett gåvan får inga pengar eller annat. 

Framtida skatt ska tas med i beräkningen för priset. 

• Anonym (Stella)

Som jag lärt mig så är det framför allt latent skatt och deklaration.
    Säljer du din del så är det en "affär". Du har sålt din del och han har köpt den.
    Och försäljningen kan utlösa händelser relaterat till uppskov och skatt.
    Be juristen förklara NOGA vad som gäller.
    Kolla om försäkringsbolag eller din arbetsgivare erbjuder gratis rådgivning så kan du preppa lite innan. 

• Anonym (M)
    Nosunshine skrev 2025-09-05 10:46:59 följande:

Man betalar aldrig för en gåva. Så pengar emellan blir det enbart vid utköp.  
  • Nosunshine
    Anonym (M) skrev 2025-09-05 14:35:15 följande:
    Man betalar aldrig för en gåva. Så pengar emellan blir det enbart vid utköp.  
    Konstigt banken prata om att det var relativt vanligt man gjorde så..
  • Nosunshine

Tänker jag rätt vid ett utköp att man tar marknadsvärdet  minus de befintliga lånen.  Sen minus fiktivt mäklararvode. Delat på 2 och 22% latent skatt?
    Ex:
    Bostadens värde 1 500 000
    Lån: 1 000 000
    = 500 000
    - fiktivt mäklararvode 50.000
    = 450.000/2 
    Sen minus 22% ?

• Anonym (J)
    Nosunshine skrev 2025-09-05 14:48:22 följande:
    Det händer att den ena partern skänker huset till den andra. Kan finnas olika anledningar 
    Litet eller negativt övervärde
    Dåligt samvete
    Vill att barnen ska bo kvar
  • Anonym (J)
    Nosunshine skrev 2025-09-05 15:00:41 följande:

Tänker jag rätt vid ett utköp att man tar marknadsvärdet  minus de befintliga lånen.  Sen minus fiktivt mäklararvode. Delat på 2 och 22% latent skatt?
    Ex:
    = 500 000
    = 450.000/2 
    Sen minus 22% ?

Skatten.bör beräknas på fiktivt försäljningsvärde minus inköpspriset. Dra även ifrån mäklararvode och renoveringar

Ni kan komma överrens om vilken summa ni vill.  Kommer ni inte överrens sälj och dela på överskottet
  • Anonym (finance-bitch)

Ex:
    = 500 000
    = 450.000/2 
    Sen minus 22% ?

Nej. Beräkningen för vinstskatten och beräkningen för utköpet är två olika uträkningar.

Den latenta vinstskatten (hittat på några ytterligare siffror):
    Bostadens värde 1 500 000 - inköpspriset 1 200 000 - lagfart- och pantbrevskostnad vid inköpet 50 000 - förbättringar på huset 100 000 - mäklararvode 50 000 = vinst 100 000, som ska beskattas med 22%, alltså 22 000 kr vinstskatt som följer med till nästa uträkning:

Utköpet:
    Bostadens värde 1 500 000 - lån 1 000 000 - mäklararvode 50 000 - latent vinstskatt 22 000 = 428 000 / 2 = 214 000 kr till den som blir utköpt.

Notera att lånet alltså inte har någon som helst betydelse för beräkningen av vinstskatten, men spelar en viktig roll vid uträkningen av likviden vid utköpet.

Men utköpet av er gemensamma bostad är bara en del av bodelningen. Eftersom ni är gifta ska värdet av allt giftorättsgods delas på hälften, och det är betydligt mer än huset, det är bilar, sparkapital, eventuellt fritidshus eller båt och allt sådant. Du blir inte skyldig att betala ditt ex´ skulder efter bodelningen, men däremot ingår de i beräkningen.

Ta kontakt med en familjerättsjurist som kan hjälpa er att upprätta bodelningsdokumentet! Det behövs bland annat när Lantmäteriet ska skriva över ägandet på huset. Jag är skild, och vi anlitade gemensamt en jurist och delade på hennes arvode. Är man mer osams kanske det är bättre att anlita varsin jurist som får kommunicera med varandra om era önskemål.
  • Anonym (M)
    Nosunshine skrev 2025-09-05 14:48:22 följande:
    Inte för en gåva. Det banken pratade om var utköp,  ivilker man betalar för. 
  • Anonym (M)

Ex:
    = 500 000
    = 450.000/2 
    Sen minus 22% ?

De befintliga lånen ska inte räknas in, utan det är fiktivt försäljningspris minus inköpspris. Sedan ev mäklararvode och ev renoveringskostnader. 
  • Anonym (P)

Jag blev nyfiken, varför räknar man in fiktivt mäklararvode?

• Anonym (J)
    Anonym (P) skrev 2025-09-05 17:06:04 följande:

Man kan räkna hur man vill så länge man är överens. 

Ovanstående modell bygger på en fiktiv försäljning och hur mycket var och en skulle få då.  
  • Anonym (M)
    Anonym (P) skrev 2025-09-05 17:06:04 följande:

Mam behöver inte. Men om man vill använda sig av mäklare så räknar man in ett fiktivt mäklararvode. 
    Vil inte använda mäklare så skippar den biten.  
  • Nosunshine
    Anonym (M) skrev 2025-09-05 16:38:35 följande:
    De befintliga lånen ska inte räknas in, utan det är fiktivt försäljningspris minus inköpspris. Sedan ev mäklararvode och ev renoveringskostnader. 
    Okej huset är värderat till 300.000 mer än det som det köptes för.
  • Anonym (finance-bitch)
    Nosunshine skrev 2025-09-05 18:53:42 följande:
    Okej huset är värderat till 300.000 mer än det som det köptes för.
    Ha ha, stämde min gissning på inköpspriset i exemplet Skrattande ! De andra siffrorna stämmer förstås inte lika bra, så där får du lägga in de riktiga värdena i uträkningen.

Den du svarade menar alltså vad som gäller när du ska räkna ut den latenta skatten. Det blir förmodligen inte särskilt mycket skatt, eftersom du ska räkna bort lagfarts- och pantbrevskostnaderna när ni köpte huset, kostnaderna för att renovera och förbättra huset samt mäklararvodet. 

En familjerättsjurist hjälper er att ordna ett korrekt bodelningsavtal med ordentliga beräkningar! Men det är bra att veta på ett ungefär när ni pratar med banken om hur utköpet ska gå till.
  • Anonym (gåva)

Du kan ge fastigheten som en gåva och få betalt. Det kallas gåva mot vederlag. Jag kan inte exakta detaljerna men det kan i vissa fall ge att ni inte behöver betala stämpelskatt, 1,5%. Man utgår från taxeringsvärdet och om vederlaget understiger det med en viss procent så behöver man inte betala stämpelskatt; jag kommer inte ihåg exakta detaljer men det är fullt möjligt att ge en gåva och få ersättning. Så gjorde vi när jag tog över släktens sommarstuga. Men det är som alltid bäst att ta det med en jurist; korrekt avtal behövs när du/ditt ex ska bli registrerad som ägare hos Lantmäteriet.

• Anonym (finance-bitch)
    Anonym (gåva) skrev 2025-09-08 14:34:00 följande:

Du kan ge fastigheten som en gåva och få betalt. Det kallas gåva mot vederlag. Jag kan inte exakta detaljerna men det kan i vissa fall ge att ni inte behöver betala stämpelskatt, 1,5%. Man utgår från taxeringsvärdet och om vederlaget understiger det med en viss procent så behöver man inte betala stämpelskatt;

Det gäller samma regler för den som köper ut sitt ex i bodelning. Då blir det inte heller någon stämpelskatt, utan endast en låg administrativ avgift. 
Svar på tråden Gåva eller köpa ut från fastighet?