• Anonym (Irriterad)

Betala för tom lägenhet

Hej alla!

Min "sambo" och jag har varit tillsammans i över 2 år och han betalar fortfarande för en lägenhet som inte blivit använd på över 1,5 år. 
    Det är en hyresrätt, en trea i en storstad. Det är hans mammas lägenhet och står på kontraktet. Han får förmodligen inte överta kontraktet, hon har hyrt den i över 30 år. 
    När vi träffades bodde han i lägenheten själv och hans mamma bodde i hans mormors hus där hans mamma tog hand om mormor och gjort i många år. Mormorn hamnade på ett boende för ett halvår sedan så nu bor hans mamma i huset själv. 
    Min sambo och hans mamma betalar 50% var på lägenheten och parkeringen, vilket är ca 6.000-7.000 i månaden var, så totalt mellan 12.000-14.000 i månaden betalar de ihop. 
    Jag äger ett hus helt själv och bott ensam i några år innan vi träffades. Efter ca 6 månader in i förhållandet så var vi nästan bara hos mig och han mer eller mindre flyttade in. Men jag betalar allt själv som elen, sopor, bolån, ränta, ersätter allt själv som går sönder: diskmaskin, tvättmaskin, osv. 
    Det är helt ok att behålla lägenheten den första tiden. Jag har aldrig varit på och tjatat. Men när de har betalat för en tom lägenhet i över 1,5 år tycker jag det börjar bli löjligt. De åker till lägenheten för att hämta posten och spola toan någon gång ibland, de är bägge skrivna där.
    Hans mamma kommer få ärva mormorns hus och vill bo där. Eventuellt sälja och köpa lägenhet, hon har inte bestämt sig än, så hon blir inte bostadslös. Samt att min sambo troligen inte heller kommer få överta hyreskontraktet. Så jag förstår inte varför de betalar så mycket pengar i månaden. Att betala 1.200 i månaden bara för parkeringen är ju vansinnigt. 
    De vill inte heller hyra ut den i andra hand eller ha en inneboende. Jag har försökt det senaste nu att förklara att vi kunde göra så mycket roligare saker för pengarna. Bara på ett år har han slängt iväg nästan 80.000 på en tom lägenhet ensam. 
    Eftersom vi bir ihop och planerar barn förstår jag inte varför de envist ska ha kvar lägenheten. Jag börjar bli lite irriterad att stå för alla kostnader själv samtidigt som han bor här på heltid. 
    Han tycker jag borde ha mer tålamod och förståelse att de behåller lägenheten. Men jag börjar få slut på dessa varor. 
    Är jag ensam om att tycka de borde säga upp den?
  • Svar på tråden Betala för tom lägenhet
  • Anonym (regler inte pengar)

Jag tycker att de ska säga upp den, men inte för att de inte får göra vad tusan de vill med sina pengar, utan för att de flesta hyresvärdar har regler kring boenden där det oftast inte är ok att någon bara håller en lägenhet de inte bor i, och för att reglerna kring bosättning och var man är skriven är rätt klara.

Vill du vara både rättsam och förstöra ditt förhållande kan du ju alltid anmäla till skatteverket att de inte bor där de är skrivna. Det är upp till dig.

• Anonym (qwerty)

Kontakta hyresvärden anonymt och säg att ingen av dem bor i lägenheten. Då löser du problemet och någon annan får ett boende.

De begår dessutom folkbokföringsbrott genom att vara skrivna där utan att vara bosatta.

• Anonym (Fredde)

Eftersom det är en hyreslägenhet kan du förmodligen anmäla till bostadsbolaget att den står oanvänd -  och se vad som händer. Det går att anmäla anonymt eller jag vet att det i vart fall lyckats i ett ärende jag råkar känna till eftersom jag bodde granne med lägenheten. Dock var det inte jag som anmälde måste jag påpeka.

• Anonym (GJ)

Säger han upp lägenheten måste han flytta ihop med dig på riktigt. Han verkar vilja ha en backup kvar fortfarande. 

Varför betalar han inte något för att bo i ditt hus? Har han bott där i 1,5 år är det på tiden att ta upp frågan.

• Dexter dot com

Han verkar ju inte redo att flytta in hos dig "på riktigt" eftersom han har sin lgh kvar ifall det inte håller mellan er men varför betalar han inte för sig hos dig?

• Anonym (H)

Men varför betalar han inte för sig hemma?? Kasta ut parasiten. 

• Anonym (Betty)

Men frågan är ju varför du låter honom bo hos dig utan att betala? Det har ju du gått med på frivilligt helt i onödan. Det är bara att säga till honom att om han ska bo hos dig så delar ni på el, tv, sopr etc för de sakerna utnyttjar väl han också. Sen säger du vilken hyra du vill ha honom för att han är inneboende hos dig. 

Då är det ju lite upp till honom om han har råd att betala för två ställen. Men eftersom du inte verkar ha krävt något så kan han ju så klart fortsätta ha kvar lgh.

De begår dessutom folkbokföringsbrott eftersom att man ska vara skriven där man huvudsakligen har sin dygnsvila. Han ska alltså vara skriven hos dig. 

• Anonym (V)

Håller med andra om att han borde betala hälften av minst el, värme, bredband, sopor hos dig eftersom han använder det. 

Eftersom han och hans mamma bott i lägenheten så länge, är det väl av nostalgiska skäl de har den kvar, föräldrahemmet liksom. Och båda har ett alternativ om de vill flytta tillbaka. 

Men se till att han betalar driftskostnader hos dig, då kanske han upptäcker hur dyrt det är med två boenden. 

• Anonym (Enkelt, min käre Watson)

Han måste betala hos dig när han bor där på heltid helt enkelt. Hur han sen löser det ekonomiskt är hans problem att fundera på.

Du behöver inte ens nämna lägenheten när du tar upp det.

• Anonym (Irriterad)

Jag vill inte anmäla att dom inte bor i lägenheten. Att gå runt med den vetskapen och inte berätta känns inte bra. 

Han kan inte säga upp lägenheten själv då det är hans mamma som står på kontraktet. Tror det är hon som vill behålla den mest och vill inte lämna sin mamma med hela kostnaden för lägenheten själv. 

Jag har tagit upp kostnaden för att bo hos mig. Men han kontrar med att han betalar för sitt boende och jag betalar för mitt. 

Det är nog dags att faktiskt sätta lite hårt nu känner jag. Det som gör saken ännu löjligare är att hans mamma och han är med i hyresgästföreningen där han mamma typ gör allt. Det har liksom blivit hennes hobby. Om de lämnar faller allt. 

Har sagt att de får dom som är kvar lösa. Ni kan inte srå och betala för en tom jävla lägenhet för att hon ska vara kvar där och göra ett gratissrbete plus betala. 

Svar på tråden Betala för tom lägenhet