• Anonym (Sandra)

Involverar exet i det mesta vi gör, skickar bilder m.m.

När vi eller sambon själv är iväg och gör någonting med sina barn skickar han ofta (nästan alltid) bilder och uppdatering till sitt ex, barnens mamma. Och hon gör likadant.

Jag borde förmodligen inte störa mig på det men det gör mig ledsen.

Som att han tänker på henne så fort vi eller han gör något och bjuder in henne i aktiviteten genom att skicka bilder och berätta vad vi gör.

Det behöver iofs inte bara vara när vi eller han gör större resor eller så utan kan också vara random när barnen sitter och ritar eller gör något hemma.

Är det vanligt att göra såhär?

Jag skickar aldrig till mina barns pappa vad vi gör, det kan barnen få berätta för honom. Och vi har en väldigt fin relation ändå.

Gör jag något kul med barnen eller de larvar sig skickar jag ju bilder och meddelande till min sambo om inte han själv är med, inte till barnens pappa.

Överreagerar jag?

• Svar på tråden Involverar exet i det mesta vi gör, skickar bilder m.m.
  • Jimmy75

Nu är jag visserligen inte i en relation, men hade inte gjort annorlunda ändå. Svårt att förstå den exakta nivån du upplever här, men jag skickar hyfsat ofta uppdateringar av olika slag, med och utan bilder till barnens mamma. Har inga som helst känslor för henne och det finns inte på kartan att jag vill något med henne. Däremot är barnen och deras relation till båda sina föräldrar viktig för mig och för att hon ska kunna vara delaktig gör jag så...det är för att upprätthålla den nivån av delaktighet som JAG önskar, inte för att hon ber om det. Jag vet också att barnen är så upptagna av nuet och inne i sina liv att de inte tänker på såna saker som att involvera föräldern de inte är med och det tycker jag inte de ska behöva heller. Anser det vara mitt jobb.

Vill vara tydlig med att det inte alls innebär att man inte kan ha en nära relation och delaktighet på andra sätt. Bara för att din nya sambo gör på ett annat vis än du och dina barns pappa behöver det inte betyda att det ena är bättre än det andra. Var och en får utgå från sitt perspektiv och erfarenheter. Däremot låter det som att det här är viktigt (iallafall för dig) att då klarhet i. Både så att du kan förstå varför sambon gör så och därmed kanske ha lättare att hantera det och så att han kan förstå att det påverkar dig och hur det får dig att känna. Innebär ju inte att han måste sluta men det kanske finns andra sätt att hantera det på som inte hindrar honom att göra så, men som samtidigt inte sårar dig.

• Anonym (T)

Ja, du överreagerar faktiskt.
    Det är föräldrarna till barnen som har ansvar för att dela saker som rör barnen med varandra.
    Visst, viktiga saker men även mindre saker som när Wilma gungar eller Tore rider. Så att den föräldern som inte har barnen får hänga med på ett litet hörn och se vad barnen gör. Har inget med föräldrarnas exrelation att göra.
    Barnen ser säkert en trygghet i att den andra föräldern hänger med i deras liv en aning och inte står som ett frågetecken när barnen lämnas över och där det blir barnens ansvar att berätta om allt som hänt senaste veckan.

Jag brukar skicka bilder då och då på barnen inte bara till exet utan även till andra släktingar till barnet samt till nuvarande särbon.

• Anonym (inte)
    Anonym (Sandra) skrev 2025-09-07 10:30:56 följande:
    Involverar exet i det mesta vi gör, skickar bilder m.m.

När vi eller sambon själv är iväg och gör någonting med sina barn skickar han ofta (nästan alltid) bilder och uppdatering till sitt ex, barnens mamma. Och hon gör likadant.

Jag borde förmodligen inte störa mig på det men det gör mig ledsen.

Som att han tänker på henne så fort vi eller han gör något och bjuder in henne i aktiviteten genom att skicka bilder och berätta vad vi gör.

Det behöver iofs inte bara vara när vi eller han gör större resor eller så utan kan också vara random när barnen sitter och ritar eller gör något hemma.

Är det vanligt att göra såhär?

Jag skickar aldrig till mina barns pappa vad vi gör, det kan barnen få berätta för honom. Och vi har en väldigt fin relation ändå.

Gör jag något kul med barnen eller de larvar sig skickar jag ju bilder och meddelande till min sambo om inte han själv är med, inte till barnens pappa.

Överreagerar jag?

Ja du överreagerar, och du utgår ifrån dig själv och tänker att det är det rätta beteendet. 

För barnen är det ju han och deras mamma som är viktiga, och därför skickar han till deras mamma när det är något barnen gör. Om det var dina barn kanske han skulle skicka till dig istället. 
  • Anonym (Falabella)

Jag tycker det är fint gjort, och hade tänkt att den här mannen, han är en keeper.

• Anonym (Alice)

Du måste börja acceptera att alla är inte likadana, och bara för att du inte skulle ha gjort såhär, betyder inte att det han gör är fel. För mig låter det här som att en förälder delar med sig av vad barnen gör, till barnens andra förälder, och inget mer än det. Är väl jättekul att de har en fin relation?

• TriC

Någon gång ibland hade känts okej, men jag tycker detta låter överdrivet. Har han inte förstått att de inte längre är en familj? 

• Anonym (Imse)
    TriC skrev 2025-09-08 08:39:38 följande:

Någon gång ibland hade känts okej, men jag tycker detta låter överdrivet. Har han inte förstått att de inte längre är en familj? 

Barnen och deras mamma är familj. 
  • Anonym (Imse)

Du ska nog inte lägga in för mycket i det där. Man är olika vad gäller hur mycket man gillar att skicka och få såna uppdateringar. Jag skickar ofta en bild till mina föräldrar när jag och barnen gör nåt. De ses ju inte heller varje dag så det är bra för deras relation att morföräldrarna vet vad som händer i barnens vardag. 

• Anonym (Imse)

Kan tillägga att om vi har med någon av barnens kompisar på något brukar jag fota och skicka till kompisarnas föräldrar. Det är barnets relation till den som får bilden som är i fokus - inte min relation till mottagaren. 

• Anonym (T)
    Anonym (Imse) skrev 2025-09-08 09:58:11 följande:

Kan tillägga att om vi har med någon av barnens kompisar på något brukar jag fota och skicka till kompisarnas föräldrar. Det är barnets relation till den som får bilden som är i fokus - inte min relation till mottagaren. 

Precis så!
Svar på tråden Involverar exet i det mesta vi gör, skickar bilder m.m.