• Lotten52

Mirtazapin (sömn)

Hej
    Jag har under flera år tagit mirtazapin mot sömn.
    Minns ej riktigt hur det kom sig att jag började.
    Jag skulle vilja sluta pga att jag gått upp massa i vikt ca 20 kg,och jag mår jättedåligt över det.
    Jag äter röra motionerar försöker sova vid samma tider,men det hjälper ej.
    Har försökt slutat flera gå ger men det blir så att jag börjar igen för sömnen  fuckar upp.
    Finns det verkligen inget sätt att sluta på?
    Jag mår skit över att ha det så här.
    Har pratat  med psykiatrin och dom säger att jag får välja sova bra bli lite rund om magen(är jätterädd om magen), eller vara smal typ o sova dåligt.
    Borde ju finnas nåt där man mår bra i vikt o sover bra utan mirtazapin?

• Svar på tråden Mirtazapin (sömn)
  • Lotten52

Jag har även problem med illamående svettningar hetsätning huvudvärk.
    Så hur ska man få psykiatrin att förstå att det är så mycket met än bara sova ok?
    Jag måste ju må bra hela jag o det gör hag inte.
    Finns det inga andra alternativ än mirtazapin???

• Lotten52

Nu har dom sagt att jag bara kan sluta rakt av tar 7 5 mg . Men  då kan jag inte sova.Ska det vara så svårt att sluta.ska prata ned en läkare snart o då får jag ta upp abstinensen jag får med dålig sömn.Hur gar ni andra som slutat klarar er med alla abstinener?

• Anonym (U)

Jag fick mardrömmar av Mirtazapin och slutade nästan direkt. Jag läste om sömndeprivering för att förbättra sömnkvaliten och gjorde sen en uppskattning av hur mycket (lite) jag som och la mig en period senare och gick upp som vanligt eller tidigare. Inga tupplurar på dagen. Jag sover fortfarande inte perfekt eller så länge som jag tycker att jag borde behöva, men somnar om om jag vaknar på natten, istället f.a ligga och snurra & grubbla.

(Det kan vara klokt att tala med ansvarig läkare innan man provar)

• Jesper f

Det finns många alternativ du kan prova dig till förutom Mirtazapin. Tex skulle jag starkt rekommendera att du istället provar kosttillskott i form av Melatonin, som du kan importera rellativt billigt från Finland/Estland ( dyra i Sverige ) om du inte kan få doktorn att skriva ut det på recept så det ingår i högkostnadsskyddet. Det fungerar hjälpligt - eller i vart fall bäst av allt jag provat.

Sen har jag provat propavan, nåra droppar - saroten eller vad de heter, sömnskola ( i princip lägg dig alltid samma tid, gå alltid upp samma tid. Drick inte koffein på kvällen, ingen skärm en timme innan sängdags. Ha svalt och mörkt sovrum ) - visst, jag ska inte säga att det är värdelöst, men inget fungerar egentligen för mig. Alla dessa "sömnmediciner", jo jag sover - så småning om - på dem och jag sover bra. Problemet är nästa dag, jag mår som bakfull ända fram till sen eftermiddag, halft väck - och det går givetvis inte med jobbet.....

Sömnskola, jo jo, men jag lever inte ett liv som gör att jag alltid KAN lägga mig och gå upp samma tid, i synnerhet inte eftersom jag dessutom är smärtinvalid och har restless legs, så jag MÅSTE upp på natten och knata, det är liksom inget val - så nä, den faller också.

Jag för min del har i vart fall hamnat i, jag har NPF och haft skral sömn sen jag var barn. Nu närmare 40-år efteråt, den är fortfarande lika skral. Uppenbarligen överlever jag ju det, och hittills har jag ju inte blivit mer knäpp än jag redan är från första början... så... Då är det väll så då, förhoppningsvis att jag kanske i framtiden kan hitta något annat eller om forskningen kommer fram till något annat. Men fram tills dess får det vara som det är. Uppenbart klarar jag mig på utslaget på en vecka ganska lite sömn, gjort så i åratal, och antar att om jag skulle behöva sova mer skulle väll kroppen reglerar det då... så... 

Tyvärr inget bättre att dela med mig av än så. 

• Blåelden

Naturligt är bäst, sova är en naturlig process, låt det ta sin tid. Testa lite fina tee innan sänggåendet exempelvis menta cai.

Svar på tråden Mirtazapin (sömn)