• gladatjejen00

25 år och försöker bli gravid

Hej! Som titeln lyder är jag 25 år och gör allt för att bli gravid. 

I tonåren hade jag spiral som lossnade vilket ledde till ofrivillig graviditet och missfall pga att spiralen störde graviditeten tidigt. Jag har sedan ej velat ha spiral då min kropp stötter ut dem. Jag har sedan ett år tillbaka haft oskyddat sex med min man för att lyckas bli gravida. Min man har barn sedan tidigare, men vi vill ha fler barn tillsammans. 

För att ge lite bakgrund, så har vi som sagt haft oskyddat sex i över ett år. Till en början planerade vi ej vårt sex utan tog det som de kom. Vi började planera det mer efter cirka 4 månader och jag följer min mens samt ägglosning med en app. Jag var sen i januari och efter en vecka tog jag test som visade 1-2 veckor gravid. Vi gick sedan på undersökning och allt såg bra ut, efter två veckor gick vi igen då de ville kolla mig mer pga min epikepsi. De såg då att fostret slutat växe samt inget hjärtslag. Vi skulle avvakta för ett naturligt missfall, men efter 10 dagar fick jag tabletter. Jag hade mycket graviditetssymtom under de 6 veckor jag var gravid blaa: trött, hungrig 24/7, illamående, känslig för lukt. 

Det framkallade missfallet skedde i början av februari 2025. Vi fortsatte sedan att försöka efter sorgen och förlusten. Läkarna trodde det kunde bero på en av mina epilepsimediciner, vi har nu trappat ned den till en rimlig dos och fyllt ut med en annan. I juni rekomenderade min kompis som precis fått barn (hon gick igenom samma sak som vi) att vi skulle prova ägglosningstest som funkade för henne. Vi provade detta i 3 månader utan resultat. 

Jag har nu varit i kontakt med gynekologer mm som sett äggblåsor och allt ser fint ut. De vill att vi fortsätter försöka till november, om det ej tagit sig i december så ska vi få hjälp. 

Har någon här varit med om liknande? Har någon tips? Alla i omgivningen säger bara att sluta tänka för mycket vilket är lättare sagt än gjort.... Jag mår dåligt såfort mensen kommer och man tvekar  på sig själv....

Svar på tråden 25 år och försöker bli gravid