Earlgrey skrev 2025-09-09 15:45:23 följande:
Första steget till förändring är medvetenhet.
Nu har du uttryckt dina tankar och problem, nu är det dags för en förändring.
Det är en lögn att du inte har något värde. Om du tror på den lögnen så agerar du därefter och resultatet kan bli att du känner så. För du drar dig undan människor som annars hade kunnat bli din vän och som kunde ha visat dig att dom älskar dig för den du är inte bara för det du gör. Alla människor är unika och har ett värde oavsett om dom kan jobba och betala skatt eller inte.
Du har mycket stolthet om du inte vågar be om hjälp. Alla människor behöver hjälp ibland och för mig är äkta vänskap att ibland få ge hjälp och ibland vara den som behöver hjälp. För vänner får man vara till besvär ibland.
Låg självkänsla kan lura en och tro att man inte kan förändras.
Jag tänker att förlåt dig själv för att du har brutit vänskapskontakter. Och våga kontakta någon och säg jag ber om ursäkt att jag inte hört av mig, men det skulle vara roligt att återknyta kontakten, ska vi hitta på något och bestämma en träff...
Förslagsvis något som ni båda skulle uppskatta, gå på konsert med fika, bjuda hem på lunch, ta en joggingtur, ta en tur med båten.
Jag skulle starkt rekommendera samtalsstöd, där du kan sätta ord på dina känslor o tankar som du har. Som du säger det finns en anledning till din låga självkänsla och du vill inte nämna den. Jag tror inte på att fastna i det förflutna, men kan vara bra att prata om för att sen gå vidare och kunna se vilka problem som det förflutna gett som du nu måste jobba med. T.ex. låg självkänsla, att inte ta hjälp, inte höra av sig till vänner etc.
Egenvård för självkänsla: Säg till dig själv tre saker som du gjort bra under dagen. Behöver inte vara något speciellt, handlar om att se allt bra du gör. Lätt att se det som blev fel men inte allt som gjordes bra.
Det kan bara bli bättre, du kan bli någons vän och hitta på kul saker med och finnas där för i vått och torrt. Kom ihåg relationer tar tid att utveckla och man får jobba på såna.
Lycka till nu!!
Ja så är det så klart. Mitt problem är att jag är så självreflekterande och har väl nog en aura av klokhet Vilket gör att jag litar på min bedömning av situationen och gör att jag fastnar i en loop av självkritik.
Det Var inte meningen att låta självgod genom att säga att jag är klok men det är väl en egenskap jag är stolt över och många frågar mig om råd men egentligen ligger det mig i fatet det också eftersom det återigen är något jag uträttar.
Allt detta gör ju att jag försöker vara så exakt och korrekt som möjligt vilket gör livet svårt.
Tänk om jag bara kunde slarva utan att känna skam liksom. Bara sjukanmäla dig och ligga i soffan en dag och skita i allt.
Du är ju den andra personen att nämna samtalsstöd så jag fattar att det är steg 1. Ska försöka ta tag i det.