Inlägg från: Anonym (Humlan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Humlan)

Bf - Maj 2o26 👣💜

Hej! 

Jag hänger gärna med i den här tråden! Är i vecka 8+5, BF 5/5.

Har inga barn sen innan. Har försökt i snart 5 år (IVF de senaste 3 åren). Vi gjorde ett avbrytande av graviditet (på grund av kromosomavvikelse) i vecka 17 för lite mer än ett år sedan. Har 10 återföringar bakom oss. Vi planerade nu för ett sista äggplock och började göra förberedelser inför det med bland annat att ändra kost och ta kosttillskott. Och helt plötsligt blev jag gravid spontant vilket jag aldrig varit förut! 

Men med den bakgrunden vi har så har jag svårt att ta till mig den här graviditeten. Vågar inte vara glad då jag vet att det finns så mycket som kan gå fel. Gjorde VUL i vecka 7+2 och då såg i alla fall allt bra ut.

Vet inte hur jag skriver in mig BF-listan, men det kanske bara är att kopiera den i ett eget inlägg? 😅

• Anonym (Humlan)

Hej,

Har inte skrivit på ett tag nu. Har nog stängt av känslorna lite kring graviditeten för att skydda mig själv. 

Nu har jag i alla fall fått tid för ultraljud inför NIPT på onsdag. Kommer vara i vecka 10+0 då. Känns bra att jag fick tid så snabbt då jag har gjort ett sent avbrytande av graviditet förra året (vecka 16+5). Är nervös men samtidigt förväntansfull inför ultraljudet. 

Är så trött på alla graviditetssymtom och längtar tills de minskar. Är så fruktansvärt trött, förstoppad och har svårt att äta många maträtter på grund av illamående. Nu har jag även, sedan några dagar tillbaka, fått halsbränna. Är det någon mer här som har besvär med halsbränna? Tipps på något som hjälper mot det?

• Anonym (Humlan)

Hej,

Jag började blöda igår (v11+0), färskt blod. Hade ett telefonsamtal bokat med barnmorska (för att stämma av lite efter besöket jag hade med henne för hälsosamtal och inskrivning). Hon ringde precis efter det börjat blöda. Jag lät helt förstörd när jag svarade i telefon och berättade att det börjat blöda. Hon var så snäll och ringde gyn och stämde av. Eftersom det inte slutade blöda så blev det att jag fick rådet att åka till akuten (gynmottagningen skulle snart stänga och hade inte möjlighet att ta emot mig). På akuten så såg läkaren ett hematom. Som tur är så såg man att fostret fortfarande levde och inga tecken på pågående missfall. Men nu ska jag vänta 2 veckor tills jag ska göra ultraljud. Kommer vara en lång väntan med oro. Läkaren sa att det kan gå bra, men som jag förstår så finns det risk att det här leder till missfall. 😔

• Anonym (Humlan)
    Babybooom24 skrev 2025-10-18 10:05:58 följande:

Det låter som ett hematom ja, men vet inte varför din läkare inte sa det. Ett hematom är en blodansamling i livmodern. Ett blåmärke på insidan av livmodern!

Det låter läskigt Humlan, jag har inte haft en blödning men oroar mig för mitt hematom varje dag :( att jag gör ngt som inte är bra osv?
    Ja - det är ökad missfallsrisk men många graviditeter går också bra. Finns några trådar på Familjeliv som är lugnande (men svårt att sluta noja sig). 

Vet ni hur stort det är och vart det är placerat? Mina gynekologer verkar följa det framförallt. Mitt var ca 3x5 cm först och låg en bit ifrån fostersäcken, men sen andra gången jag var där var det ca 1x10 cm, och låg lite närmre fostersäcken men mkt smalare. Jag ska tillbaka på tisdag (nästan 3 veckor sen sist) och är jättenervös!

Ja det är svårt att inte oroa sig 😕 Men som du säger så går det bra för många ändå.

Mitt hematom var 11 x 45 mm. Jag minns inte riktigt placeringen på det tyvärr. 

Fick du något råd på om du exempelvis ska skippa fysisk aktivitet eller liknande? Jag fick inga råd alls. Kändes som att det inte fanns mycket mer att göra än att vänta och se.

Hoppas det ser bra ut på tisdag! ❤️
Svar på tråden Bf - Maj 2o26 👣💜