• Anonym (Hjälp)

Vill inte vara med på avskedspresent till kollega. Vad skulle ni gjort?

En kollega ska sluta på min avdelning som jag inte varit på så länge, känner alltså inte henne särskilt bra men har inte fått ett gott intryck av henne från början + att jag fått många utskällningar från henne och sen har hon mest varit tvär och bitter på mig. 

Nu fick jag till mig att alla ska samla ihop till en present där 100kr/person gäller. Alla har gått med på att vara med. 100 kr för mig är ingenting MEN jag vill verkligen inte lägga dessa 100 kronor på en person som man knappt känner. Känner bara att jag inte vill vara delaktig men då blir man väl inte så poppis. Men detta gäller bara henne. Sen känner jag att jag aldrig har fått en avskedspresent på mina jobb. Men jag har alltid varit med oavsett för att inte verka snål. 

• Svar på tråden Vill inte vara med på avskedspresent till kollega. Vad skulle ni gjort?
  • Alessia

Om en hundralapp inte betyder något för dig skulle jag svälja mina synpunkter på kollegan som slutar och betala. Du riskerar att dina nya arbetskamrater (du är tydligen rätt ny på jobbet) börjar snacka, skvallra och ifrågasätta dig.Det är inget du behöver som ny på arbetsplatsen. Det behöver naturligtvis inte bli så, men få arbetsplatser är rena från skvaller, misstankar och missunnsamhet. Inget läge för personlig demonstration med andra ord. Så om jag vore i dina kläder skulle jag hosta upp hundralappen och glatt önska personen lycka till. Det är ju dessutom en person som du i grunden ogillar, och som du nu blir av med, så det borde ge dig ett strålande leende.

• Postman

Jag hade inte varit med. Jag har jobbat många år och träffat på massor med personer och jag är väldigt selektiv med vems present eller avskedspresent som jag är med på. En del arbetsplatser är rent galna på att starta insamlingar till både det ena och andra. Jag avskyr det. 

• Anonym (Li)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-09-09 10:40:37 följande:

En kollega ska sluta på min avdelning som jag inte varit på så länge, känner alltså inte henne särskilt bra men har inte fått ett gott intryck av henne från början + att jag fått många utskällningar från henne och sen har hon mest varit tvär och bitter på mig. 

Nu fick jag till mig att alla ska samla ihop till en present där 100kr/person gäller. Alla har gått med på att vara med. 100 kr för mig är ingenting MEN jag vill verkligen inte lägga dessa 100 kronor på en person som man knappt känner. Känner bara att jag inte vill vara delaktig men då blir man väl inte så poppis. Men detta gäller bara henne. Sen känner jag att jag aldrig har fått en avskedspresent på mina jobb. Men jag har alltid varit med oavsett för att inte verka snål. 

Blanda inte ihop vad du har varit med på på tidigare arbetsplatser med den här arbetsplatdsn. Varje arbetsplats är ny. Nystart för dig.

Låter som kollegan som slutar nu, på din nya arbetsplats, är en otrevlig person. Förstår att du inte vill ge något! 100 kr är också relativt mycket, men det kanske är en liten arbetsplats.

Men det handlar mer om de arbetskamrater som ska jobba kvar, intrycket du ger dem. Så jag skulle ge i alla fall, och se det som jag ger för goodwill på arbetsplatsen. Det är de 3 första månaderna som du visar vem du är när du är ny.
  • Anonym (Abc)

100 kr är ju sjukt mycket för en avskedspresent.

Personligen är jag emot avskedspresenter eftersom det blir alltid någon som missas.

• Anonym (konst)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-09-09 10:40:37 följande:

Konstigt att någon bestämt att 100 kr per person ska samlas in utan att kolla vilka som vill ge och hur mycket de vill ge.

Om du inte vill bråka så ger du de 100 kr som begärs, annars kan du bara säga till den som samlar in att du inte har möjlighet att vara med på presenten.

Du behöver inte förklara dig, men om du avkrävs en förklaring så kan du ju ge några skäl som du anger i din tråd: att ni inte känner varann så bra, att du inte känner att du har behov av att avtacka henne med en present.
  • Anonym (Hjälp)

Tack för alla svar! Skickade 100 kr. Som sagt, för mig är det inte mycket men hade hellre lagt dom på någon annan än tjurkärringa på jobbetSkrattande men vill inte känna mig snål men inte bara jag som haft problem ned henne så tycker det är märkligt att alla var så mån om att vara med. Jaja, får vara glad att hon är borta snart. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Abc) skrev 2025-09-09 11:16:21 följande:

100 kr är ju sjukt mycket för en avskedspresent.

Personligen är jag emot avskedspresenter eftersom det blir alltid någon som missas.

Ja, vi är ju 15 pers på avdelningen och om alla nu var med så blir det ju en ganska stor slant kan jag tycka. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Li) skrev 2025-09-09 11:16:02 följande:
    Blanda inte ihop vad du har varit med på på tidigare arbetsplatser med den här arbetsplatdsn. Varje arbetsplats är ny. Nystart för dig.

Låter som kollegan som slutar nu, på din nya arbetsplats, är en otrevlig person. Förstår att du inte vill ge något! 100 kr är också relativt mycket, men det kanske är en liten arbetsplats.

Men det handlar mer om de arbetskamrater som ska jobba kvar, intrycket du ger dem. Så jag skulle ge i alla fall, och se det som jag ger för goodwill på arbetsplatsen. Det är de 3 första månaderna som du visar vem du är när du är ny.

Klokt sagt av dig faktiskt :) 

Ja, hon är riktigt otrevlig och oberäknelig i humör. Men vi är ju olika, så är det ju. På vår avdelning är vi 15 stycken så blir ju en stor slant för avskedspresent ändå. 

Har varit på denna arbetsplatsen i 4 månader. 

• Anonym (Hjälp)
    Alessia skrev 2025-09-09 11:07:23 följande:

Det är ju dessutom en person som du i grunden ogillar, och som du nu blir av med, så det borde ge dig ett strålande leende.

Hahaha, det gjorde mig faktiskt på bättre humör och känner gladligen att jag gärna betalar 100 kr för att att slippa henneCool
  • Egon den stora

Är bara med på sånt när det är folk jag gillar, inte annars. Inget problem att säga nej tycker jag, men jag vågar ju stå för något också och inte bara följa strömmen. 
    Du kan ju välja vad du vill. 

• Anonym (Hjälp)
    Egon den stora skrev 2025-09-09 13:38:54 följande:

Är bara med på sånt när det är folk jag gillar, inte annars. Inget problem att säga nej tycker jag, men jag vågar ju stå för något också och inte bara följa strömmen. 
    Du kan ju välja vad du vill. 

Hade sagt nej om det var fler som inte ville vara med men känns så dumt om man är ensam.
  • Anonym (Frida)

Betala hundra kronor nu, slipp den jobbiga kollegan för alltid (förhoppningsvis 😁)

Om hon vet att du var delaktig i att pröjsa för hennes generösa avskedspresent kanske hon känner sig dum som varit otrevlig mot dig.

• Anonym (Li)

Det finns viktigare saker att ta sina strider om. Jag brukar bara ta de nödvändiga, de räcker för mig. 

Grattis till att slippa den otrevliga!

• Anonym (H)
    Anonym (Frida) skrev 2025-09-09 15:26:40 följande:

Betala hundra kronor nu, slipp den jobbiga kollegan för alltid (förhoppningsvis 😁)

Om hon vet att du var delaktig i att pröjsa för hennes generösa avskedspresent kanske hon känner sig dum som varit otrevlig mot dig.

Håller med.
Svar på tråden Vill inte vara med på avskedspresent till kollega. Vad skulle ni gjort?