• Anonym (Ö)

Hormonspiral och sexlust

Börjat med hormonspiral för ett par månader sen. Sexlusten är verkligen noll och jag saknar den. 

Om inte min man tog initiativ skulle vi aldrig ligga, och jag har svårt att komma igång när han tar initativ. Jag tänder till lite som att han ber mig följa med på en promenad? "Javisst vore det kul" ungefär. 

Innan hormonspiralen var jag ofta kåt och på, ska man överdriva blev jag nästan våt av tanken på sex. 

Han vill inte använda kondom och kopparspiral har jag provat med blodvärden i botten som resultat. 

Någon som känner igen sig? Hur löste ni det? Funkar kosttillskott för ökad lust?

• Svar på tråden Hormonspiral och sexlust
  • Anonym (Jag)

Jag upplever detsamma. Och har även gått upp massa i vikt sedan jag satte in den och det är stört omöjligt att gå ner igen.
    Nästa vecka har jag tid till bm för att plocka ut den. Pallar inte mer.

• Anonym (Ö)
    Anonym (Jag) skrev 2025-09-10 12:26:42 följande:

Jag upplever detsamma. Och har även gått upp massa i vikt sedan jag satte in den och det är stört omöjligt att gå ner igen.
    Nästa vecka har jag tid till bm för att plocka ut den. Pallar inte mer.

Ska du testa något annat hormonellt p-medel? Jag får ändå för mig att hormonspiral ska vara ganska "snällt" jämfört med andra. 

Hade fler barn kunnat vara okej skulle vi nog bara köra säkra perioder men ingen av oss vill ha fler barn så en 99,9% säker metod är önskat... 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ö) skrev 2025-09-10 13:27:23 följande:
    Ska du testa något annat hormonellt p-medel? Jag får ändå för mig att hormonspiral ska vara ganska "snällt" jämfört med andra. 

Hade fler barn kunnat vara okej skulle vi nog bara köra säkra perioder men ingen av oss vill ha fler barn så en 99,9% säker metod är önskat... 
    Nej, jag tänker köra utan. Min man får antingen sterilisera sig eller använda kondom. Ingen av oss vill ha fler barn så han har bokat tid för hälsoundersökning inför remiss till urolog. 
  • Anonym (Spiral schmiral)

Jag fick den utskriven just i förhoppningen att minska lust, vid klimakteriet. Valde mellanvarianten i styrka då jag inte är orolig för graviditet längre.

Slet ut eländet efter 18 månader för jag fick bottenlös aptit av den, gick inte att låta bli godis alls och vikten gick raskt uppåt. När den var ute blev jag mer normal igen inom 5 veckor.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Spiral schmiral) skrev 2025-09-10 20:47:40 följande:

Jag fick den utskriven just i förhoppningen att minska lust, vid klimakteriet. Valde mellanvarianten i styrka då jag inte är orolig för graviditet längre.

Slet ut eländet efter 18 månader för jag fick bottenlös aptit av den, gick inte att låta bli godis alls och vikten gick raskt uppåt. När den var ute blev jag mer normal igen inom 5 veckor.

Åh vad jag hoppas att det blir likadant för mig när jag tar ut min nästa vecka.
  • Anonym (En annan morsa)
    Anonym (Ö) skrev 2025-09-10 13:27:23 följande:
    Då är det sterilisering som gäller! Det är ett mindre ingrepp för honom, men det går också att göra på dig om du hellre vill det.
    Min man steriliserade sig efter yngsta var född, och det är ingen av oss som märkt någon skillnad på varken lust eller förmåga!
  • Anonym (Ö)
    Anonym (En annan morsa) skrev 2025-09-10 21:25:26 följande:
    Då är det sterilisering som gäller! Det är ett mindre ingrepp för honom, men det går också att göra på dig om du hellre vill det.
    Min man steriliserade sig efter yngsta var född, och det är ingen av oss som märkt någon skillnad på varken lust eller förmåga!
    Det känns så drastiskt, vi är båda under 40 fortfarande. Hemskt om man ångrar sig, eller går skiljda vägar och träffar någon ny. Kanske barnlös som vill ha barn? 

Jag tänker att i värsta fall kan jag prova kopparspiral igen och äta mer järntillskott. Eller kombinera med tranexamsyra kanske?
  • Anonym (En annan morsa)
    Anonym (Ö) skrev 2025-09-10 23:17:07 följande:
    Det känns så drastiskt, vi är båda under 40 fortfarande. Hemskt om man ångrar sig, eller går skiljda vägar och träffar någon ny. Kanske barnlös som vill ha barn? 

Jag tänker att i värsta fall kan jag prova kopparspiral igen och äta mer järntillskott. Eller kombinera med tranexamsyra kanske?
    Här är det läge för en seriös diskussion med gubben! Är ni eller är ni inte färdiga med barn? Är ni överens eller har ni olika åsikter? Är det en konkret längtan efter ett/flera barn, eller är det mer om ifall att något skulle hända? Om någon ska sterilisera sig, vem?

Men du, ska du verkligen ha hemska mensblödningar och bli påverkad 24/7 av järnbrist pga kopparspiral - bara för att din snubbe inte vill dra på kondom de gånger ni har sex? Ärligt talat, hur viktig är hans bekvämlighet för dig?
Svar på tråden Hormonspiral och sexlust