• Anonym (Orolig mamma)

Vårdnadstvist, hjälp

Jag har äntligen tagit modet till mig och stämt min dotters pappa på vårdnad och umgänge. Jag har så fruktansvärt ont i magen nu även om jag vet att jag gjort rätt. 

Är det någon som nyligen gått igenom en vårdnadstvist/stämning som vill bolla lite? Som kan svara på några frågor kanske?

Jag vet inte riktigt hur jag kortfattat ska förklara men jag skickade in stämningsansökan till Tingsrätten för ett par veckor sedan. Igår hörde familjerätten av sig och bokade in möte för mig samt dottern och idag fick jag mail från tingsrätten med kallelse. Vad händer nu? Vad ska göras hos familjerätten på de möten vi bokat in? Hur viktigt är det för mig att ha ett ombud? Jag har nämligen inget ännu.. 

dotterns pappa sitter för närvarande i fängelse så jag vet inte om delgivningen nått honom. Usch jag mår skit just nu. Någon som vill dela sin historia eller berätta lite hur processen går till?

• Svar på tråden Vårdnadstvist, hjälp
  • Anonym (J)

Anlita ett ombud!

Dels för at få hjälpa att förstå processen och dels att se till att någon hjälper dig i en processen där det inte alltid är lätt att göra rätt.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (J) skrev 2025-09-11 16:23:42 följande:

Anlita ett ombud!

Dels för at få hjälpa att förstå processen och dels att se till att någon hjälper dig i en processen där det inte alltid är lätt att göra rätt.

Du har nog rätt. Det verkar kunna bli rejält dyrt men när jag googlar så står det att en större del av kostnaden eventuellt kan täckas via hemförsäkringen.

Någon som vill dela sin erfarenhet av tingsrätten/familjerätten/vårdnadstvist? Trots att jag har oddsen på min sida är jag så så så orolig att de ska döma till hans fördel. Har läst så många skräckhistorier där förövaren fått rätt att ha sina barn ..
  • Anonym (J)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2025-09-11 16:35:37 följande:
    Du har nog rätt. Det verkar kunna bli rejält dyrt men när jag googlar så står det att en större del av kostnaden eventuellt kan täckas via hemförsäkringen.

Någon som vill dela sin erfarenhet av tingsrätten/familjerätten/vårdnadstvist? Trots att jag har oddsen på min sida är jag så så så orolig att de ska döma till hans fördel. Har läst så många skräckhistorier där förövaren fått rätt att ha sina barn ..
    Hur ska någon som inte är ordentligt insatt i ärendet och hört båda parter kunna förutsägga domslutet?

Anlita ett proffs! 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (J) skrev 2025-09-11 16:38:03 följande:
    Hur ska någon som inte är ordentligt insatt i ärendet och hört båda parter kunna förutsägga domslutet?

Anlita ett proffs! 
    Jag har inte bett någon att förutsäga domslutet? :)
    jag har efterfrågat ANDRAS historier, ANDRAS erfarenheter. Samt uttryckt min oro som orsak till varför jag efterfrågar detta. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2025-09-11 16:43:44 följande:
    Jag har inte bett någon att förutsäga domslutet? :)
    jag har efterfrågat ANDRAS historier, ANDRAS erfarenheter. Samt uttryckt min oro som orsak till varför jag efterfrågar detta. 
    Har följt några vårdnadstvister.

Fr och tr kommer trycka på rätt hårt att ni ska acceptera en frivilig överrenskommelse.

En inte ovanlig gång är fr, tr för muf, fr igen, tr för huf, domslut 

Jättebra om du får ordning på dina prioriteringar, vad som är viktigt för dig och mindre viktigt. Låt ett ombud föra din talan. 
Svar på tråden Vårdnadstvist, hjälp