• Anonym (V. K. V)

Varför har jag blödningar efter mensen?

Jag vet att jag bör söka läkare och det kan vara cancer etc men om vi inte tar i från tårna med värsta tänkbara scenariot vad kan det finnas för orsaker till blödningar några dagar efter mensens slut?

Normalt sett och även denna gång så blöder jag sjukt mycket dom första två dagarna. Så mycket att jag inte kan gå hemifrån och måste byta binda hela tiden och även flera gånger på natten. Sen dag tre så minskar mängden rejält men jag brukar behöva trosskydd tills dag fem. 

Den här gången så började jag blöda igen på dag 7 såpass mycket att jag får byta trosskydd nästan varje timme och om jag ska ut på stan så använder jag binda för säkerhets skull. Jag är nu på dag 10 så i fyra dagar så har jag haft blödningar igen. Blodet är nytt och klarrött. 

Det här har hänt ett par tre gånger sista året men det var nog 6-8 månader sen sist tror jag. 

Jag har flera myom varav ett var runt 5-6 cm stort för lite över två år sen. Dom andra myomen var mindre. Har inte varit på ul sen dess. 

Jag borde också komma i klimakteriet när som helst men mensen kommer fortfarande varje månad och jag har äl varje månad enligt ältester. 

Kan det här vara normalt pga min ålder och myomen? 

• Svar på tråden Varför har jag blödningar efter mensen?
  • Olsdotter
    Anonym (V. K. V) skrev 2025-09-11 20:24:59 följande:
    Varför har jag blödningar efter mensen?

Jag vet att jag bör söka läkare och det kan vara cancer etc men om vi inte tar i från tårna med värsta tänkbara scenariot vad kan det finnas för orsaker till blödningar några dagar efter mensens slut?

Normalt sett och även denna gång så blöder jag sjukt mycket dom första två dagarna. Så mycket att jag inte kan gå hemifrån och måste byta binda hela tiden och även flera gånger på natten. Sen dag tre så minskar mängden rejält men jag brukar behöva trosskydd tills dag fem. 

Den här gången så började jag blöda igen på dag 7 såpass mycket att jag får byta trosskydd nästan varje timme och om jag ska ut på stan så använder jag binda för säkerhets skull. Jag är nu på dag 10 så i fyra dagar så har jag haft blödningar igen. Blodet är nytt och klarrött. 

Det här har hänt ett par tre gånger sista året men det var nog 6-8 månader sen sist tror jag. 

Jag har flera myom varav ett var runt 5-6 cm stort för lite över två år sen. Dom andra myomen var mindre. Har inte varit på ul sen dess. 

Jag borde också komma i klimakteriet när som helst men mensen kommer fortfarande varje månad och jag har äl varje månad enligt ältester. 

Kan det här vara normalt pga min ålder och myomen? 

Klimakteriet kan definitivt orsaka mer och längre blödning. Kan alltså absolut vara orsaken.
  • Anonym (V. K. V)
    Olsdotter skrev 2025-09-11 21:30:58 följande:
    Klimakteriet kan definitivt orsaka mer och längre blödning. Kan alltså absolut vara orsaken.
    Även om den stannar upp i ett par dagar däremellan? Det är inne på dag 7 nu men nu verkar den avstanna och är nog borta helt imorgon hoppas jag. 
  • Olsdotter
    Anonym (V. K. V) skrev 2025-09-14 22:39:55 följande:
    Även om den stannar upp i ett par dagar däremellan? Det är inne på dag 7 nu men nu verkar den avstanna och är nog borta helt imorgon hoppas jag. 
    Ja, även då. Det är ganska typiskt.

Menopaus är när mensen varit borta i 12 månader. Innan dess kan den komma väldigt glest och oregelbundet, och ofta blöder man länge och också med kort uppehåll mitt i mensen.

Ingenting att oroa dig för, med andra ord.

När mensen uteblivit i över 12 månader och man sedan börjar blöda bör det kollas däremot.
  • Anonym (V. K. V)
    Olsdotter skrev 2025-09-14 22:51:53 följande:
    Ja, även då. Det är ganska typiskt.

Menopaus är när mensen varit borta i 12 månader. Innan dess kan den komma väldigt glest och oregelbundet, och ofta blöder man länge och också med kort uppehåll mitt i mensen.

Ingenting att oroa dig för, med andra ord.

När mensen uteblivit i över 12 månader och man sedan börjar blöda bör det kollas däremot.
    Okej, det låter ju ganska normalt för mig då. Men jag håller koll och går till gyn om det kommer mer konstigheter. Tack för att du tog dig tid att svara och berätta lite mer.  
  • Olsdotter
    Anonym (V. K. V) skrev 2025-09-14 23:01:22 följande:
    Okej, det låter ju ganska normalt för mig då. Men jag håller koll och går till gyn om det kommer mer konstigheter. Tack för att du tog dig tid att svara och berätta lite mer.  
    Ingen orsak.

Aldrig fel att kolla hos gyn, men antar att du går på vanliga kontrollerna och som sagt är det inga konstigheter att blöda så under klimakteriet.
  • Anonym (V. K. V)
    Olsdotter skrev 2025-09-14 23:46:59 följande:
    Ingen orsak.

Aldrig fel att kolla hos gyn, men antar att du går på vanliga kontrollerna och som sagt är det inga konstigheter att blöda så under klimakteriet.
    Tyvärr så går jag inte på regelbundna kontroller då jag bor i ett land där sjukvård är löjligt dyrt. Dessutom är allt så komplicerat så säg att du vill ha ett ul t ex då går du först till gyn, sen får du recept på ul och måste boka tid på ett annat fristående ställe och krångla med betalningar där också och efter det måste du igen boka tid med gyn för att få veta resultatet. Så tre besök för ett ul på två olika ställen. Och får dessutom betala multum för detta. 

Men om det inte blir värre så avvaktar jag och ser hur det går med kommande cykler. 
  • Anonym (Knölig)

Kan vara myomen ja. Har oxå flera myom, gravid nu (visste inte om dem innan jag blev gravid). De växer ofta under graviditet och det största är 11cm nu. 
    Blödningsförändringar och mellanblödning är vanliga tecken på att man har myom, enligt de läkare jag träffat under graviditeten . 
    Kommer troligen att operera bort hela livmodern sen då jag är färdig med barn. Är 37 år om det är av betydelse. 

Svar på tråden Varför har jag blödningar efter mensen?