• Anonym (T)

Hjälpmedel/svar om vulvodyni

Har vulvodyni/vestibulit och haft det över ett år tillbaka och fick rätt nyligen veta det. Blev ledsen och känns som vad jag läser på nätet, ett kroniskt tillstånd som man kan ha resten av livet? Läst om många där ingen behandling har hjälpt. Undrar nu vad för hjälpmedel hjälper/underlättar för er med smärtan? 

För mig går samlag bra, gör aldrig ont under men däremot gör det fruktansvärt ont dagarna efter och kan i första fall hålla i sig över en veckas tid med beröring och hemsk brinnande sveda. Har också besvär när jag sitter. Då hjälper inte ens xylocain salva.

Jag undrar också om menscykel spelar in någonting om vissa dagar/veckor kan kännas värre? Kommer vulvodyni i skov? 

Har kontakt med en gynekolog och försöker få hjälp, men tänker att det skadar inte och fråga här på familjeliv om andras erfarenheter med samma besvär.

Det jag testar hittills är smörja xylocain salva flera gånger om dagen och göra bäckenbotten avslappning övningar varje dag. Upplevde någon förbättring där några veckor så gjorde det inte ont när jag smörjer med salvan. Men sedan var det som ett skov kom och allt blev plötsligt jättedåligt och tillbaka på ruta noll igen. 

Svar på tråden Hjälpmedel/svar om vulvodyni