Börjar med den praktiska tråk-aspekten:
Skaffa dig en ekonomisk buffert! Det brukar sägas att du behöver motsvarande 2 månadslöner (minst) att ta av om du exempelvis skulle bli långvarigt sjuk eller arbetslös, och handläggningstiderna är långa på F-kassan och Arbetsförmedlingen. När du har 2 månadslöner kan du spara vidare för ytterligare ekonomisk trygghet, eller guldkant på tillvaron...
...vilket för oss vidare till den roliga aspekten:
Jag tror att du ska bli en sökare, som letar efter vad du vill och vad du tycker är roligt! Lära känna dig själv igen. I detta kan du träffa andra människor, som kanske kan bli nya vänner och bekanta. Har du funderat på en kvällskurs; spela elgitarr för nybörjare, libanesisk matlagning, din hembygds historia, ett nytt språk, hur du bygger en hemsida, med mera. Antingen är det skitkul och du trivs som fisken i vattnet, och om inte, ja, då riskerar du inget värre än insikten att elgitarr inte riktigt var din grej, och då vet du det sen.
Finns det föreningar som intresserar dig? Jag har fått massor av sociala kontakter via föreningsengagemang.
Själv är jag där du var för kanske 10 år sedan, mitt uppe i familjeträsket med barn- och försörjningsansvar, men jag känner ett antal singelkvinnor med utflugna barn (är du mot min förmodan man så funkar det för karlar också) som njuter av sin frihet. En har skaffat husbil och reser omkring hela sommarhalvåret när hon är ledig från jobbet, först en äldre husbil och nu en liten nyare och större. En annan bor billigt i en 1:a nära jobbet, men tillbringar mycket ledig tid i sin stuga på landet. Ibland åker hon på gruppresor ensam, men det blir inte ensamt eftersom det finns andra ensamresenärer med och det blir en gruppgemenskap. Min mamma köpte ett litet bostadsrättsradhus åt sig själv.
Jag tror att du är en spännande bekantskap för dig själv, när du väl börjar komma dig inpå livet!