• Anonym (Irriterad)

Dålig förebild till pedagog

Var med på samling på inskolning där pedagogen under fruktstunden kastade frukten till barnen. (Ingen lyckades fånga utan all frukt hamnade på mattan eller golvet). Istället för att säga att barnen ska komma fram en och en. Pedagogen sa heller inte till barn som inte satt stilla mm. Reagerade väldigt på detta men sa ingenting eftersom vi varit där en kort stund. Vad hade ni gjort? Tycker man ska bete sig vuxet och visa gott uppförande om man ska jobba med yngre. 

• Svar på tråden Dålig förebild till pedagog
  • Anonym (Nene)

Lämnar man bort sina barn till andra måste man tyvärr acceptera att de inte beter sig som kopior av en själv

• Anonym (Pedagog)

Det var väldigt klumpigt och opedagogiskt av pedagogen att kasta frukten och tro att alla har förmågan att fånga sin frukt, det är väldigt få som kan fånga dem.
    Kanske hen försökte få uppmärksamhet från barnen, avleda dem från annat? hen skulle ha avslutat leken när hen märkte vilken dålig idé det var.
    Jag skulle inte lägga mig i situationen utan jag tror att pedagogen själv förstod att detta var en dålig idé.
    Kanske var pedagogen ny inom arbetet, oerfaren eller blev nervös i situationen då barnen var stökiga och att en VH var närvarande i en jobbig och utmanande situation?
    Låt saken lägga sig, förhoppningsvis var detta en engångsföreteelse som ej ger en korrekt bild av hur hen agerar i andra situationer och sammanhang.

• Ikaros12

Är det en förskollärare så har de år av kunskap kring barns utveckling och pedagogik. De har förmodligen också väldigt mycket erfarenhet. Det är inte menat att låta hård. Men förmodligen har pedagogerna mer kunskap kring detta än vad de flesta föräldrar har som lämnar barn på förskolan. Som förälder har vi väldigt mycket att lära oss av förskollärare. De kanske inte alltid gör rätt, men de vet mycket som många inte har kunskap om. Om jag vore dig skulle jag försöka lägga undan mammainstinkten att leta fel på dem och istället fråga nyfiket varför de gör som de gör. Det finns faktiskt mycket de gör som hjälper barn hela tiden för att ditt barn ska utvecklas socialt, kognitivt, i logiskt tänkande, självständighet m m. Saker som den traditionella synen på barnuppfostran inte gör. Sedan kan ju dina frågor få dem att reflektera på deras rutiner.

Svar på tråden Dålig förebild till pedagog