Anonym (123) skrev 2025-09-13 23:16:10 följande:
Min sambo hade samma problem. Han är också 45. Det blev bättre med tiden (1,5 år tillsammans). Han hade, enligt honom själv, någon psykisk spärr i början när vi träffades (och hade haft det länge men inte hela livet). Vi har lyckats jobba bort det nästan helt. Men jag blir fortfarande lite spänd när han är på gång men misslyckas. Han talar alltid om det dessutom. Det verkar vara en stor grej för honom och han envisas med att komma. Han har mycket kontrollbehov under sexet, troligen på grund av det. Allt går ut på att nå orgasm (inte min tyvärr), så pass mycket att vi förlorade passionen och intimiteten nästan direkt. Nu när vi har jobbat bort spärren satsar vi på att få tillbaka dessa bitar. Jag önskar såklart att det inte hade varit så komplicerat och att man bara kunde vara nära varandra och utforska varandra utan ett mål. Men mycket av hans manliga stolthet verkar vara kopplat till sexet. Han har väldigt stora proportioner och är väldigt stolt över det och det kanske i hans huvud krockar med att han har svårt att komma. Han är också väldigt dominant i sängen och var i princip omöjlig med kommunikation under första halvåret av vår relation.
Jag kan förstå din partner lite. Vi har tyvärr blivit itutade att mäns utlösning är en bekräftelse och att något annat skulle betyda att vi inte längre är åtrådda.
Jag tror att vi nådde mest framgång med min sambos orgasm när jag började ta över mer och förbjöd honom att komma. Jag bad honom att inte göra något alls, att inte slänga av mig och inte tala om vad jag ska göra. Jag bad honom att blunda och vara tyst och höll i hans händer. Ganska snart hittade jag en ställning och en rytm som gjorde att han kom på mindre än en minut. För honom var det här jättestort och häftigt. Så testa er fram. Om det är viktigt för någon av er, fortsätt testa. Men personligen skulle jag vara mer rädd om kärleken och passionen, lekfullheten och nyfikenheten. Att njuta av varandras kroppar, leka med varandra och vila i varandras armar.
Mycket bra reflektioner. Tyvärr kan det du skriver i mitten om mäns utlösning som bekräftelse bli en ond cirkel för båda om man inte kan prata öppet om det. Det är lätt för mannen att tänka likadant, att det är något han MÅSTE göra annars är det fel på honom, eller att han skickar fel signaler till sin partner och så fort något sånt sätter sig i tanken är det tvärkört.