Extraslag på hjärtat. Hur lever ni med det? (Panik!)
Hej gänget!
För er som inte orkar läsa hela min berättelse utan bara är intresserade av kärnan kan scrolla ner en bit :)
Jag har aldrig startat en tråd på ett forum tidigare, men jag känner att mitt psyke är nära bristningsgränsen och jag behöver möta andra människor i denna svåra tid.
Jag har de senaste sex åren brottats med psykisk ohälsa i olika former, t ex GAD, panikångest/paniksyndrom och hälsoångest. Roten har i allmänhet varit en stark rädsla för att något hemskt ska hända och i synnerhet en stark oro för att något är fel på mitt hjärta. Hur blev det så egentligen? Jag har inga trauman i barndomen eller sjukdomar kopplat till hjärtat i släkten. Min teori är att starka upplevelser kring panikattacker och märkliga fysiska känningar i kroppen skapat en skev bild av att något faktiskt är galet. Hur som helst: jag har gått i KBT, samtalsterapi, varit behandlad med antidepp, samt varit hos läkare rätt mycket. Jag har gjort ett antal EKG, 2 ultraljud, stress-EKG, 3-dagars-EKG utan att de hittat något fel.
Jag har det senaste året mått överlag rätt bra. Visst ligger den en oro där och gnager i grunden ibland och jag litar väl inte till 100% på min kropp, men livskvalitén har varit hyfsat god.
Nu till mitt problem: extraslag på hjärtat. Jag har haft det till och från i rätt många år, oftast max 3 stycken kännbara per dygn, ofta mindre. I april i år så fick jag ett skov där jag upplevde uppåt 50-60 st på ganska kort tid. Åkte då till akuten men inget fel hittades. Gjorde därefter ett tredagars-EKG där en normal mängd extraslag hittades men för övrigt inget allvarligt. Sedan dess har jag tagit 10 mg Inderal kl. 10 och kl. 18 varje dag. Det har fungerat bra ? till i fredags. Gick hem från jobbet och efter cirka 4 km så kände jag av 2 kraftiga extraslag och sedan fortsatte det hela kvällen med säkert 50 st. Så har det fortsatt hela helgen och jag är nu livrädd. Känns som att läkarna är återigen kommer hänvisa till att de inte hittar något fel och nu fungerar inte betablockaden längre. Extraslagen uppträder inte bara i vila utan även vid aktivitet. Känner att jag tappar fotfästet och ser ingen väg framåt.
Jag känner av min extraslag i magen. Det hugger till/stannar till på ett ganska kraftigt sätt vilket är mycket obehagligt. Någon mer som upplever det så?
Ni med extraslag, hur tar ni er fram i livet med det? Det är ju så sjukt obehagligt och man tror att hjärtat ska stanna varje gång. All pepp och alla berättelser välkomnas varmt!