• Anonym (Anna)

Par med lite äldre barn, hur är er kärleksrelation?

Med lite äldre barn tänker jag barn från 10 år och uppåt. 

Har ni en fungerande parrelation/kärleksrelation?

Jobbar ni på relationen?

Gör ni saker ihop som par och umgås utan barnen? Hur ofta och vad?

Hur ofta har ni sex?

• Svar på tråden Par med lite äldre barn, hur är er kärleksrelation?
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Anna) skrev 2025-09-15 09:49:56 följande:
    Stabil och jättefin! Det känns bra att ha värnat varandra och relationen genom småbarnsåren och att man känner att man VILL vara med den andre. Det är inte bara så att tiden bara går. 

Jobbar ni på relationen?
    Hela tiden. Jag är inte av den åsikten att det inte ska krävas jobb för då är relationen inte rätt. Man är i en relation tillsammans och gör hela tiden saker som påverkar den. Man kommunicerar, pratar, diskuterar, kompromissar. Vi går regelbundet igenom vad som ligger  framför oss, oavsett det är scoutläger, lån som ska läggas om så att nån måste ta kontakt med banken, sjuka svärföräldrar eller vad det nu är. Har en uppdelning oss emellan i hemmet som funkar bra.

Gör ni saker ihop som par och umgås utan barnen? Hur ofta och vad?
    Sällan. Ytterst sällan. Eftersom vi har barn med "utmaningar" som gör att hen inte kan vara hos barnvakt och tiden inom fritids är minimal så har vi sällan möjlighet att göra något bara vi utanför hemmet. Men vi tar vara på kvällarna, försöker luncha tillsammans eller träna ihop om vi har dagar då vi båda jobbar hemifrån. Såna saker.  Innan vi fick det här barnet med utmaningar så brukade vi installera det stora barnet hos mormor eller farmor över helgen, åka bort en natt och sova på hotell, bjuda hem vänner på middag, gå på bio - såna saker. Kanske en gång i kvartalet blev det.  Men allt sånt har vi prioriterat ner nu eftersom vi måste få vardagen att funka utifrån de förutsättningar som är. Jag önskar verkligen att det inte vore så men så är det nu och förmodligen i x antal år framöver.

Hur ofta har ni sex?
    Jag skulle säga 5-6 ggr per månad i snitt. Då har jag tagit höjd för att det kan vara 8-10ggr en månad och noll en månad eller två... Det händer och det är ingen panik med det, det bara är så.

• Anonym (sköldmö)

Våra barn fyller snart 13. Jag tycker att vi över lag har en fungerande kärleksrelation och har haft länge, men det klart att det är betydligt lättare nu än för 10 år sen. Vi hade en rejäl svacka under småbarnsåren. Sen blev det gradvis bättre.

Det är dock först de senaste åren som vi verkligen har mer tid både för oss själva och för varandra. Barnen sköter sig mer och mer själva, samt är ofta iväg hos kompisar eller på aktiviteter. Vi försöker vårda relationen och umgås numera ganska ofta utan barnen. Går ibland ut och äter, har varit på spa, har mysiga hemmakvällar. Sex blir det väl någon gång i veckan i genomsnitt, men det varierar. Vissa veckor blir det flera gånger, andra ingen alls. 

• Anonym (Separerad)
    Anonym (Anna) skrev 2025-09-15 09:49:56 följande:

Med lite äldre barn tänker jag barn från 10 år och uppåt. 

1) Har ni en fungerande parrelation/kärleksrelation?

2) Jobbar ni på relationen?

3) Gör ni saker ihop som par och umgås utan barnen? Hur ofta och vad?

4) Hur ofta har ni sex?

Tvillingar, 12 år

1) Nej, den gick i kras på riktigt för 1,5 år sedan men var inte bra innan dess heller. 

2) Nej, då han ansåg att det inte behövdes så länge jag gjorde som han önskade. När jag inte gjorde det så var det bara jag som behövde hjälp, aldrig vi.

3) nej, vi gjorde aldrig saker ihop utan barnen. Det fanns inget intresse från hans sida för den. "I en familj gör man allt tillsammans".

4) vi hade sex typ max en gång i månaden. Jag tog sällan eller aldrig initiativ till sex då jag inte fick mitt behov av närhet tillgodosett utan att det nödvändigt skulle leda till sex. Inte heller fick jag ligga nära när vi skulle sova.

Nu har jag en distansrelation med en person som inte vill ändra på mig, som accepterar mig för den jag är, som tycker om att mysa nära i soffan utan att det leder till sex, som gillar att vara nära när vi ska sova, som tycker om beröring utan att det behöver leda vidare. Vi har barn på varsitt håll och har inte träffat varandras barn än utan passar ihop tider när båda är barnfria. 
Svar på tråden Par med lite äldre barn, hur är er kärleksrelation?