• Anonym (Mvh)

Vad kan man dricka istället för kaffe

Det ska vara något nyttigt och gott. Det måste inte smaka kaffe men kanske något aromatiskt liksom. Te tycker jag är sådär

• Svar på tråden Vad kan man dricka istället för kaffe
  • Fjäril kär

Vilket sorts te har du testat? 
    Prova att köpa ett aromatiskt te i lösvikt och brygg te i en kanna. Smakar helt annorlunda än pås-te. 
    Gå in i en riktig kaffe/te-shop och få hjälp med både smak och hur du ska brygga det. 

• Anonym (Pia)

Varför ska du inte dricka kaffe? Fungerar inte koffeinfritt? Jag har tyvärr inte heller lyckats fastna för te, trots idogt prövande. Det smakar hö för mig. 

• Anonym (Mo)

Kanske chai te? Det är en lite annorlunda arom än "vanligt" te
    Kanske buljong till och med.

• Mayjel

Chai Latte, det beställde jag vid det senaste besöket på Espresso House. Var gott, smakade lite kardemumma som jag minns det. Inte så mycket koffein heller.

• Anonym (M)
    Anonym (Mvh) skrev 2025-09-15 14:37:16 följande:
    Vad kan man dricka istället för kaffe

Det ska vara något nyttigt och gott. Det måste inte smaka kaffe men kanske något aromatiskt liksom. Te tycker jag är sådär

Vad är det som gör att du inte vill dricka kaffe? 
    Te finns ju i ett väldigt brett spann, allt från väldigt lätta vita teer till tunga puer, Gröna och speciellt ångade teer är ju rätt aromatiska och en del är smaksatta med jasmin t.ex. Som andra har föreslagit så gå till en riktig teaffär och fråga så får du olika förslag. 
    Sedan finns det ju örtteer. 

Andra dryckesalternativ är ju fermenterade drycker, rejuvelac, kombucha eller kefir. Kräver ju lite mer jobb.. 
  • Anonym (Mvh)

Ja, koffeinet och de koffeinfria kaffer jag testat tycker jag inte är så goda

Ja jag kanske kan kolla i någon te-affär nästa gång jag är i en sån stad som har det.. har du något favorit-te @Fjäril kär ?

Och @M vad är tunga puer? Lät intressant 

men chai lät väldigt ju väldigt gott faktiskt

Har väl testat lite allt möjligt te diverse påsteer och lösvikt från vanliga mataffärer. Svart grönt rött ört.. dock inte vitt. Vad smakar det?

Svar på tråden Vad kan man dricka istället för kaffe