• Anonym (Solsidan)

Upptagenhet =statusmarkör??

Jag är så jävla trött på att vi hyllar upptagenhet som en statusmarkör

Ärligt talat ? när blev det fint att alltid vara stressad, jäktad och ?ha fullt upp?? Vi lever i ett samhälle där folk nästan tävlar i vem som hinner minst, sover minst och springer fortast mellan jobb, träning, barnens aktiviteter och ännu ett ?måste?. Det är som om kalendern är ett visitkort och ju rödare markeringar, desto högre värde som människa.

Men vem fan mår bra av det här? Ingen. Ändå fortsätter vi. Vi applåderar chefen som skryter om att hen aldrig tar semester. Vi beundrar föräldern som lyckas pressa in fyra olika aktiviteter för ungarna på en och samma kväll. Vi kallar det ?driv? och ?engagemang?, fast det egentligen bara är en kollektiv utmattningsfest.

Jag är så jävla trött på att vi låtsas som att ständig upptagenhet är ett tecken på styrka, när det i själva verket är ett tecken på att vi tappat greppet. Det är inte starkt att aldrig vila. Det är inte framgång att aldrig kunna sitta still. Det är tragiskt. Och det smittar ? barn lär sig att det är fult att ha tråkigt, att stillhet är lika med misslyckande.

När någon faktiskt säger: ?Jag gör ingenting i helgen? blir det nästan pinsamt i rummet. Man förväntas be om ursäkt för att man väljer återhämtning framför ännu ett mingel eller ännu en kurs i ?självoptimering?. Varför? Sedan när blev ?ingenting? ett skällsord?

Jag menar: livet är inte en jävla kalenderpost. Det är inte en prestationstävling. Och när vi på riktigt börjar romantisera utbrändhet som något ?imponerande? ? då är vi farligt vilse.

Så, här är mitt förslag: nästa gång någon stoltserar med att de har ?fullt upp till nästa år? ? våga inte imponeras. Våga istället tänka: ?Stackars dig.? För det är faktiskt det enda rimliga svaret.

• Svar på tråden Upptagenhet =statusmarkör??
  • Anonym (Chatgpt)

Jag älskar att ha fullt upp. Finns inget värre än att sitta och göra ingenting. Men nu sparade du ju lite tid tack vare chatgpt. Det är väl bra.

• Anonym (A)

Det är blandat, ibland är det fullt upp, ibland lugnare.

• Tecum

Bra spaning, upptagenhet är en tydlig statusmarkör och de som "har fullt upp" betraktas som drivna och aktiva personer. Vilket lika gärna kan betyda att de är skitdåliga på att organisera och planera...
    Synd att det ska vara så, stress är ett stora samhällsproblem men med den attityden riskerar fler att lockas in i ekorrhjulet. 

• Anonym (Solsidan)
    Tecum skrev 2025-09-15 17:34:12 följande:

Bra spaning, upptagenhet är en tydlig statusmarkör och de som "har fullt upp" betraktas som drivna och aktiva personer. Vilket lika gärna kan betyda att de är skitdåliga på att organisera och planera...
    Synd att det ska vara så, stress är ett stora samhällsproblem men med den attityden riskerar fler att lockas in i ekorrhjulet. 

Exakt! Håller helt med dig.

Flera gånger när vi har sagt att vi bara ska vara hemma i helgen att det är våran plan, får vi till svar: ?jaha, inga planer alltså?. Jo, att bara vara hemma ÄR våran plan. 

• Anonym (Solsidan)
    Anonym (A) skrev 2025-09-15 17:11:00 följande:

Det är blandat, ibland är det fullt upp, ibland lugnare.

Det låter rimligt att det går upp och ner. Jag syftar mer på de personer som har fullt upp stup i ett och aldrig en lugn stund.
  • Anonym (Antingen eller)

Ja, du. Antingen har man fullt upp, eller så är man, enligt många, lat. Och lättja är en dödssynd i präktiga, lutherska Sverige. Det syns ju inte minst på synen på funktionsnedsatt och sjuka. Fråga bara nuvarande regering.

Själv ägnar jag mig åt sk slow life,, så jag gör då och då just ingenting. 

• Anonym (Maja)

Så sant så sant.   Bara läs trådarna om folk som är sjukskriven för utmattning och genast googlar qiuckfix för att så snabbt som möjligt komma tillbaka till sina almanackor och fulla arbetsschema....Att ha dåligt samvete för att vara sjukskriven anses som ytterligare merit....

Och tyvärr syns det tydligt på dessa stressade föräldrars barn.... barnen kommer till skola/aktiviteter dåligt förberedd , trötta, ätit dåligt,   har inte kläder eller utrustning,  hinner inte stanna kvar på vikig information efteråt för dom ska vidare till nästa aktivitet  etc etc..  

• Anonym (Knappast)
    Anonym (Antingen eller) skrev 2025-09-15 19:53:10 följande:

Ja, du. Antingen har man fullt upp, eller så är man, enligt många, lat. Och lättja är en dödssynd i präktiga, lutherska Sverige. Det syns ju inte minst på synen på funktionsnedsatt och sjuka. Fråga bara nuvarande regering.

Själv ägnar jag mig åt sk slow life,, så jag gör då och då just ingenting. 

Knappast idag. Det har aldrig varit mer accepterat i Sverige att vila och ta igen sig och "ladda batterierna" som idag. Jämför med förr då man såg ner på och hånade lata och arbetsovilliga människor. Eller bara gå tillbaks till Reinfeldts regeringsperiod när sjukskrivna antogs vara bluffare och arbetslösa var arbetsskygga. Känns verkligen som att folk tar på sig en massa, stressar och jäktar alldeles i onödan, i en tid då man verkligen inte behöver skylta med att man är upptagen.

Idag kan du säga att du är sjukskriven och ändå verka helt frisk och arbetsför, och knappt någon dömer dig för det längre.
  • Mayjel

Aldrig uppfattat det som en statusmarkör att ha mycket aktiviteter i sitt liv, särskilt inte hos de med vanliga familjeliv. Snarare något helt normalt som hör till vardagen.

Tror att TS tolkar in något som inte finns där, ej något illa ment.

Svar på tråden Upptagenhet =statusmarkör??