• Anonym (Undrande)

Hur "klara av" tonårsdotter med ADHD

Jag älskar mina barn. Men tyvärr fick jag dem med fel person.

Mitt ex hade fler dåliga sidor än bra och det börjar nu verkligen smitta av sig på min dotter i de äldre tonåren.  Hennes mamma är en manipulativ och hatisk person som alltid pratar skit om mig. Detta har nu smittat av sig på min dotter. Vi har tidigare varit "bästa kompisar" och hon kom alltid till mig för skydd mot mammans agressionsutbrott. Nu har dottern tagit vid mammans betende och försöker bete sig hatiskt och nedtryckande mot mig.

Jag är otroligt sugen på att "sätta henne på plats" så som mamman brukar göra men det skulle nog såra henne djupt.

Hur får man en hjärntvättad tonåring med ADHD att börja bete sig som folk igen?

• Svar på tråden Hur "klara av" tonårsdotter med ADHD
  • Anonym (Tonårsmorsa)

Vet du, jag tror du behöver förändra ditt sätt att tänka.

Ta bort mamman och hur likt hennes beteende det är. Din tonåring går igenom en fas där hon ska frigöra sig, bli vuxen, klara sig själv, känna att ingen förstår henne i hela världen och att hon måste passa in i en verklighet vi inte förstår oss på. 

Man får påminna sig själv om vilka fina människor de var före det, och att de kommer tillbaka dit igen med lite stöd och förståelse. Ge positiv uppmärksamhet när du kan och hitta stunder som känns värdefulla. Resten av tiden försöker du ta dig igenom. Ta hand om dig själv!

Svar på tråden Hur "klara av" tonårsdotter med ADHD