• Anonym (Ingen rost tack!)

Rost som flyger runt i diskmaskinen

Hur undviker man att rost flyger runt i diskmaskinen och sätter sig på bestick och kastruller osv? Det är rostfria saker av bra kvalitet men likförbannat kommer rosten.

Har provat att ta bort den med rostborttagningsmedel och det försvann men kom tillbaka igen på grejerna efter ett tag. Även nya saker får rost på sig efter några varv i diskmaskinen. 

Diskmaskinen var bara drygt tre år men gick sönder och nu har jag en ny igen och vill undvika problemet i den nya maskinen. 

Är det bara att kasta allt som har och har haft rost på sig och köpa nytt? 

Varför uppstår problemet överhuvudtaget?

• Svar på tråden Rost som flyger runt i diskmaskinen
  • Anonym (Sofia)

Det är inte rost som flyger runt i maskinen och fastnar på dina bestick, utan det är besticken som rostar! "Rostfria" saker är inte helt rostfria, dvs allt kan rosta, men rostfritt rostar inte alls lika lätt som annat. Så skyll inte på maskinen, utan se till att inte lägga sakerna i blöt, och att öppna diskmaskinsluckan så fort maskinen är klar, så att sakerna torkar så fort som möjligt. 

Anonym (Sofia) skrev 2025-09-15 19:33:16 följande:

Det är inte rost som flyger runt i maskinen och fastnar på dina bestick, utan det är besticken som rostar! "Rostfria" saker är inte helt rostfria, dvs allt kan rosta, men rostfritt rostar inte alls lika lätt som annat. Så skyll inte på maskinen, utan se till att inte lägga sakerna i blöt, och att öppna diskmaskinsluckan så fort maskinen är klar, så att sakerna torkar så fort som möjligt. 

Nja, det stämmer inte riktigt det du skriver. Flygrost kallas det. Googla så får du se. Men att öppna luckan direkt är en bra idé och som tur är så gör min nya diskmaskin det av sig själv så jag behöver inte passa den. 
  • Anonym (Sofia)

Oj, då har jag lärt mig något nytt idag! Tack! 
    JAg googlade så klart, och det mesta handlar om bilar, men när jar lade till ordet diskmaskin fick jag upp massa tips om aluminiumfolie. Har du testat det?

Anonym (Sofia) skrev 2025-09-15 20:13:01 följande:

Oj, då har jag lärt mig något nytt idag! Tack! 
    JAg googlade så klart, och det mesta handlar om bilar, men när jar lade till ordet diskmaskin fick jag upp massa tips om aluminiumfolie. Har du testat det?

Det är lugnt man lär sig något varje dag.

Jag hade folie ett tag förra året typ men slutade med det, vet inte varför...

Eftersom att jag fick en ny diskmaskin idag så funderar jag på om jag behöver kasta allt med rost på och börja om innan det får fäste i den nya maskinen eller om det räcker att ta bort det med rostborttagningsmedel? Jag är väldigt osäker på hur det funkar rent tekniskt om det verkligen försvinner förevigt eller bara temporärt med sånt medel? Finns det någon här som vet? 
Svar på tråden Rost som flyger runt i diskmaskinen