• Anonym (Lat skribent)

Hur vill du att en bra erotisk novell skall vara?

Det finns några trådar här nu om erotiska noveller. Var man hittar dom osv.

Jag gjorde själv ett försök att skriva några för flera år sedan men det är ju skitsvårt. Jag har själv inte heller läst någon annans novell som jag upplevt varit speciellt bra. Och jag är ju inte bättre själv.

Men hur ser dina preferenser ut vad gäller erotisk läsning? Vad går du igång på? Vad får dig att tappa intresset?

Vill du ha en ingående beskrivnig, detaljerat, om själva sexet eller vill du att det antyds och lämnar åt läsarens fantasi att måla upp en bild?

Vill du ha en intressant story som håller ihop och där sexet är en del av något mer eller blir det bara distraktion? Vill du istället att handlingen så fort som möjligt leder till sexet?

Vill du att de som novelle handlar om beskrivs i detalj (utseende) eller vill du själv måla upp en bild?

Blir du besviken om sex är något som "hänger i luften" och att en åtrå byggs upp men att själva novellen inte beskriver sexet utan mera spänningen inför?

Ja...vad föredrar du?
    Och slutligen...är du man eller kvinna? Ålder?

Skall bli intressant att läsa vad som skrivs här.

• Svar på tråden Hur vill du att en bra erotisk novell skall vara?
  • Anonym (8eke829)

Jag känner att för mig handlar det om vad jag är ute efter just då.  
    Tänker på dåtidens läsning av Harlequin-romaner som kunde vara 200 sidor ångande subtil åtrå där sexet kom först i sista kapitlet som blev den perfekta orgasmen för både karaktärerna i boken och för mig.   Sexet kanske bara var en halv sida och inte så  mycket detaljer men tillräckligt för att nå sin poäng..  Där var ju själva historien och känslan behållningen . Inte sexet.  

Vill jag använda en novell som om det vore en filmsekvens så vill jag ha en hållbar story och mycket detaljer och känslor och det ska kännas äkta.  Ett bra flöde i språket. 

Sen beror det på historien och vilken fantasi författaren har..  och det är ju en smaksak förstås . Jag vill gärna läsa lite annorlunda teman.  Jag hade uppskattat en grov porrvariant av Bridgerton eller GoT  tex 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Sleepy Aragorn)

Som författare av erotiska noveller följer jag tråden! 

Jag är själv bättre på att skriva än att läsa. Det händer, men är ovanligt, att jag har tålamod att ta mig igenom en längre novell, och när det väl händer vill jag ha en bra bakgrundsberättelse med stegrande uppladdning och sen ett väl beskrivet klimax.

Jag är dock kräsen, dels mot dåligt språk och fattig story, men också mot ämnen jag finner avtändande. Analt, incest, otrohet, våld, och en del annat är dealbreakers för mig. Jag har också svårt när sexet blir objektifierande, t ex när det är uppenbart att det är gubbe som skrivit om en tjej som ställer upp på sak efter sak utan egen vilja eller samvete.

Då gillar jag mer det pryda, nervösa sexet, som sen gärna visar sig bli riktigt bra sex mot alla förväntningar. Det är också viktigt att sexet betyder något, att det är känslor inblandade. Inte bara kåthet. 

• Anonym (Strindberg)
    Dramaturgin jag gillar mest är nog att det börjar erotiskt, med beskrivning av en sexakt, ganska kort. Sen ett scenario som är spännande, till exempel en mogen kvinna som förför en ung man. Sen allt mer närgången beskrivning, allt "grövre". 

Personlig smak avgör, förstås. Jag tänder inte så mycket på bondage eller analsex.

Jag gillar Clara Jonssons noveller som man kan lyssna på bland annat i Bookbeat.
Svar på tråden Hur vill du att en bra erotisk novell skall vara?