• Anonym (Jag)

Cyklo-F och amning?

Har fått det utskrivet (eller egentligen Cykloapron men samma verksamma ämne) eftersom jag blödde så mycket igår så jag behövde söka akut till läkare för att utesluta att något var fel. Blödde igenom en tampong på en halvtimme.. Fick barn med akutsnitt där livmodern sprack upp lite för 7 månader sen så det var nog mest därför jag blev orolig. 

Iallafall så verkade det bara vara väldigt riklig mens trots att jag hade mens för ungefär 2 veckor sen också. Jag fick tillbaks mensen för 4 månader sedan trots helamning men den är inte som vanligt , hoppat över någon månad , mellanblödningar och ibland knappt någonting alls och så nu jättemycket. Troligen kan det ha med snittet att göra att jag blöder mer än innan fick jag höra. 

Läkaren sa att det är helt säkert att ta när jag ammar om jag skulle blöda så mycket igen men när man läser på FASS står det att man inte ska ta det när man ammar utan att det är avsett för att behandla rikliga menstruationer. Som att man inte kan ha det när man ammar? Många får ju tillbaks mensen tidigt trots helamning.. och ammar man länge hinner nog de flesta få tillbaks den. 

Det går ju inte att leva normalt om jag blöder så mycket , blöder igenom när jag sover och och kan inte springa på toa hela tiden på dagarna..  Men jag vill verkligen inte sluta amma , ammade förra barnet i över 2 år. 

Vad tror ni ? Ska man lita mer på läkare än det som står i FASS? Tänker alltså att jag bara ska ta det när det är som allra värst isåfall, om det blir så igen. 

Tacksam för svar och ursäkta att det blev långt.

Svar på tråden Cyklo-F och amning?